• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pirkstiņrotaļa 2-3 gadus vecu bērnu adaptācijas procesa sekmēšanai pirmsskolas izglītības iestādē

Thumbnail
View/Open
299-98743-Pence_Dzintra_dp21089.pdf (1.230Mb)
Author
Pence, Dzintra
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autore: Dzintra Pence Darba nosaukums: Pirkstiņrotaļa 2-3 gadus vecu bērnu adaptācijas procesa sekmēšanai pirmsskolas izglītības iestādē Darba mērķis: teorētiski un empīriski atklāt kā pirkstiņrotaļas sekmē 2 līdz 3 gadus vecu bērnu adaptāciju pirmsskolas izglītības iestādē. Pētījums sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās. Pētījuma teorētiskajā daļā autore pēc pedagogu, psihologu un pētnieku atziņām raksturo adaptācijas procesu, 2 līdz 3 gadus vecu bērnu attīstības raksturlielumus un pirkstiņrotaļu nozīmi adaptācijas procesā. Pētījuma empīriskajā daļā autore analizē atšķirības starp bērnu adaptācijas līmeņiem adaptācijas procesa sākumā un pēc 3 mēnešu ilgas izmēģinājuma darbības, kuras laikā bērni ikdienā izmantoja dažādas pirkstiņrotaļas, pēc 3 rādītājiem. Ceturto rādītāju autore analizē ar vecāku aptaujas anketas palīdzību. Bērnu adaptācija 3 mēnešu laikā ir uzlabojusies, lai gan ne visi bērni sasnieguši augstākos adaptācijas līmeņa rādītājus. Adaptācija notikusi viegli un vidēji grūti. Pēc autores un vecāku domām bērnu emocionālais stāvoklis 3 mēnešu laikā ir uzlabojies, bērni ir drošāki mijiedarbojoties ar pedagogiem un vienaudžiem, kā arī piedalās strukturētajās aktivitātēs. Vecāki pirkstiņrotaļu izmantošanu adaptācijās procesā uzskata par svarīgu, bet lielākā daļa vecāku pirkstiņrotaļas mājās neizmanto katru dienu. Pētījuma hipotēze, ka pirkstiņrotaļas bērnu adaptāciju ietekmē pozitīvi, ir apstiprināta. Kvalifikācijas darbs sastāv no 47 lpp., 7 attēliem, 5 tabulām, 4 pielikumiem un 71 literatūras un citu avotu vienībām.
 
Author of the research: Dzintra Pence Title: Finger plays for facilitating the adaptation process of 2-to-3-year-old children in a preschool educational institution The aim of the research: theoretically and empirically reveal how finger play contribute to the adaptation of 2-to-3-year-old children in a preschool educational institution. The research consists of two parts – theoretical and empirical. In the theoretical part of the research, the author describes the adaptation process, the developmental characteristics of 2-to-3-year-old children and the importance of finger plays in the adaptation process based on the knowledge of pedagogues, psychologists and researchers. In the empirical part of the research, the author analyzes the differences between the children's adaptation levels at the beginning of the adaptation process and after a 3-month trial operation, during which the children used various finger plays on a daily basis, according to 3 indicators. The author analyzes the fourth indicator with the help of the parents' questionnaire. Children's adaptation has improved within 3 months, although not all children have reached the highest adaptation level indicators. Adaptation was easy and moderately difficult. According to the author and parents, the emotional state of the children has improved within 3 months, the children are more confident when interacting with teachers and peers, and also participate in structured activities. Parents consider the use of finger plays in the adaptation process important, but most parents do not use finger plays at home every day. The hypothesis of the study, that finger plays have a positive effect on children's adaptation, has been confirmed. The research consists of 47 pages, 7 figures, 5 tables, 4 appendices and 71 items of literature and other sources.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68851
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV