• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pašapkalpošanās prasmju apguve pedagoģiskajā procesā 3-4 gadu vecumā

Thumbnail
View/Open
299-98943-Vilcane_Marta_mv21100.pdf (1.231Mb)
Author
Vilcāne, Marta
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Freiberga, Inese
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autore: Marta Vilcāne Darba nosaukums: Pašapkalpošanās prasmju apguve pedagoģiskajā procesā 3-4 gadu vecumā. Darba mērķis: Teorētiski pētīt un empīriski pārbaudīt pašapkalpošanās prasmju apguvi pedagoģiskajā procesā 3-4 gadu vecumā. Darbs sastāv no divām daļām- teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā darba autore analizē un pēta dažādu autoru- gan latviešu, gan ārzemju zinātnisko literatūru, kur izzina un gūst atziņas par pašapkalpošanās prasmes jēdzienu, kā iedalās pašapkalpošanās prasmes, 3-4 gadīgu bērnu raksturojumu, nosaka sasniedzamos rezultātus pašapkalpošanās prasmju apguvē. Analizē un pēta, kādi pedagoģiskie paņēmieni sekmētu pašapkalpošanās prasmju apguvi 3-4 gadu vecumā. Empīriskajā daļā darba autore veic pētījumu par 3-4 gadīgu bērnu pašapkalpošanās prasmēm un to veicināšanu pirmsskolas izglītības iestādē. Pētījumā piedalās 14 bērni, 2 pedagogi un 1 pedagoga palīgs. Balstoties uz analizēto zinātnisko literatūru, darba autore izstrādā pašapkalpošanās prasmju novērošanas kritērijus, veic pašapkalpošanās prasmju novērošanu pētījuma sākumā. Pēc novērošanas autore veic pedagoģisko izmēģinājuma darbību, pedagoģiskajā procesā iekļaujot dažādas aktivitātes un darbības, kas sekmē un pilnveido pašapkalpošanās prasmes. Veic atkārtotu novērošanu, analizē iegūtos datus, izdara secinājumus un izstrādā ieteikumus. Pētījuma rezultāti: Pēc pedagoģiskās izmēģinājuma darbības no 14 bērniem 13 pašapkalpošanās prasmes uzlabojās vismaz par 1 punktu, un 5 bērniem uzlabojās pašapkalpošanās prasmes par 1 līmeni. Darbs sastāv no 47 lappusēm, darbā iekļauti 10 attēli, 6 tabulas un 1 pielikums, izmantoti 37 literatūras un informācijas avotiem.
 
Author of the work: Marta Vilcāne Title of the work: Learning self-service skills in the pedagogical process at the age of 3-4 years. The purpose of the work: To theoretically study and empirically test the learning of self-service skills in the pedagogical process at the age of 3-4 years. The work consists of two parts - theoretical and empirical. In the theoretical part the author analyzes and studies the scientific literature of various authors, both latvian and foreign, where she learns and gains knowledge about the concept of self-care skills, how self-care skills are divided, the characteristics of 3-4-year-old children, and determines the achievable results in learning self-care skills. Analyzes and studies what pedagogical techniques would facilitate the learning of self-service skills at the age of 3-4. In the empirical part, the author conducts research on self-care skills of 3-4-year-old children and their promotion in a preschool educational institution. 14 children, 2 teachers and 1 teacher's assistant participate in the study. Based on the analyzed scientific literature, the author of the work develops the criteria for observing self-service skills, performs the observation of self-service skills at the beginning of the study. After observation, the author conducts a pedagogical trial activity, including in the pedagogical process various activities and activities that promote and improve self-service skills. Performs repeated observation, analyzes the obtained data, draws conclusions and develops recommendations. Research results: After the pedagogical pilot activity, 13 of the 14 children improved their self-care skills by at least 1 point, and 5 children improved their self-care skills by 1 level. The work consists of 47 pages, 10 pictures, 6 tables and 1 appendix are included in the work, 37 sources of literature and information are used.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68933
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV