Sīkās motorikas attīstīšana bērniem pirmsskolas vecumā, kā viens no būtiskākajiem paņēmieniem rakstītprasmes veicināšanai
Author
Zukure, Ginta
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Liepiņa, Iveta
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs: Sīkās pirkstu motorikas attīstīšana bērniem pirmsskolas vecumā, kā viens no būtiskākajiem paņēmieniem rakstītprasmes veicināšanā. Darba autore Ginta Zukure izvēlējās šo tēmu, jo mūsdienās ļoti aktuāla daudziem bērniem ir slikti attīstītā sīkā pirkstu motorika, kas turpmāk ietekmēs bērna rakstītprasmes, runas attīstību, pašapkalpošanās prasmes un kopumā ietekmēs dzīves kvalitāti. Pētījums tika veikts pirmsskolas iestādē desmit 4-5 gadus veciem bērniem, kuriem ir dažādas sīkās motorikas attīstības prasmes. Pētījuma mērķis: izzināt kā pirkstu sīkās motorikas attīstīšana veicina rakstītprasmi. Kā galvenais pētījuma jautājums tika izvirzīts : Sīkās motorikas attīstīšana ir viens no svarīgākajiem aspektiem bērna rakstītprasmes veicināšanā – jo vairāk bērns nodarbinās savus pirkstus, jo veiksmīgāk viņa roka tiks sagatavota rakstīšanai, attīstīta vizuālā uztvere un spēja orientēties papīra lapā. Pētījumā tika apskatīti šādi punkti: 1.4-5 gadus vecu pirmsskolas vecuma bērnu raksturīgākās attīstības iezīmes. 2.Rakstītprasme un tās loma dažādos vecumposmos 3.Roku veiklība kā viens no noteicošajiem faktoriem rakstītprasmes apguvē. Pētījuma rezultātā tika novērota sīkās motorikas prasmju attīstība un dinamika veicot mērķtiecīgus vingrinājumus. Kopumā pētījums aizņēma: 37 lp, 1 tabula, 11 attēli, 6 pielikumi, bibliogrāfiskā saraksta vienību skaits - 17 literatūras avoti. Qualification thesis: Development of fine motor skills of preschool children, as one of the most important techniques in promoting literacy. The author of the paper, Ginta Zukure, chose this topic, because the poorly developed fine motor skills of the fingers are very relevant for many pre-school children nowadays, which will affect the child's writing skills, speech development, self-care skills and generally affect the quality of life. The study was conducted in a preschool institution for ten 4-5 year old children who have different fine motor development skills. The purpose of the research: to find out how the development of fine motor skills of the fingers contributes to writing skills. The main question of the research was put forward: Developing fine motor skills is one of the most important aspects in promoting a child's writing skills - the more the child uses his fingers, the more successfully his hand will be prepared for writing, developed visual perception and the ability to navigate on a sheet of paper. The study covered the following points: 1. The most characteristic developmental features of 4-5-year-old preschool children; 2. Literacy and its role at different age stages; 3. Manual dexterity as one of the determining factors in learning to write. As a result of the study, the development and dynamics of fine motor skills during targeted exercises were observed. In general, the study occupied: 37 pages, 1 table, 11 pictures, 6 appendices, the number of items in the bibliographic list - 17 literature sources.