5-6 gadīgu bērnu vārdu krājuma bagātināšana pedagoģiskajā procesā
Author
Lajevska, Elvīra
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Randoha, Antra
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore ir novērojusi, ka daudzi 5-6 gadus veci bērni mūsdienās runājot izmanto nelielu vārdu krājumu un bieži vien nespēj plaši izteikties. Ar šo darbu autore vēlas pārbaudīt iespējas paplašināt 5-6 gadīgu bērnu vārdu krājumu pedagoģiskā procesa laikā, izcelt valodas un vārdu krājuma nozīmīgumu gatavojoties skolai, iegūt priekšstatu par to, kā pirmsskolā iekļaut un veicināt bērnos jaunu vārdu apgūšanu. Pētījuma mērķis: teorētiski analizēt un praktiski izzināt vārdu krājuma bagātināšanas iespējas 5-6 gadīgiem bērniem pedagoģiskajā procesā. Pētījuma teorētiskajā daļā tiek apskatītas atziņas par valodas krājuma paplašināšanas nepieciešamību pirmsskolas vecuma bērniem, tā nozīmīgumu, kas apstiprinās darba empīriskajā daļā. Vārdu spēles, sarunas un diskusijas vārdu krājuma paplašināšanā ir līdzeklis, kā bērnos veicināt jaunu vārdu apgūšanu, netieši motivējot bērnus lietot vairāk vārdus sarunājoties ikdienā. Rotaļas un spēles ar vārdiem bērnos raisa pozitīvas emocijas, kas palīdz veidoties ieradumam runāt vairāk un plašāk, izmantojot runā vairāk vārdu, lai paskaidrotu savas domas, uzdotu jautājumus, atbildētu uz jautājumiem, rodoties lielākai iespējai, ka bērni iemācīsies un uzzinās vairāk, jo viņiem to ļaus bagātīgais vārdu krājums. Atslēgas vārdi: vārdu krājums, valoda, pirmsskola, pedagoģiskais process. Bibliogrāfiskā saraksta vienību skaits: 22 Pielikumu skaits: 3 Attēlu skaits: 8 Tabulu skaits: 3 Kopējais lappušu skaits: 43 The author of the work has observed that many 5-6-year-old children today use a small vocabulary when speaking and are often unable to express themselves widely. With this work, the author wants to test the possibilities to expand the vocabulary of 5-6-year-old children in the pedagogical process, highlight the importance of language and vocabulary in preparing for school, get an idea of how to incorporate and promote the learning of new words in children in preschool. The aim of the research: to theoretically analyze and practically explore the possibilities of enriching vocabulary in 5-6-year-old children in the pedagogical process. In the theoretical part of the study, insights are considered about the need for expanding the language stock for preschoolers, its significance, which will confirm in the empirical part of the work. Word games, discussions and story telling in vocabulary expansion are a means of encouraging children to learn new words by indirectly motivating children to use more words when talking on a daily basis. Roleplay and games with words evoke positive emotions in children, which helps to form the habit of speaking more and more widely, using more words in speech to explain their thoughts, ask questions, answer questions, making it more likely that children will learn more, because they will be allowed to do so by their rich vocabulary. Keywords: vocabulary, language, preschool, pedagogical process. Number of items in the bibliographic list: 22 Number of attachments: 3 Number of images: 8 Number of tables: 3 Total number of pages: 43