Skenēšanas nozīme futbolā un tās attīstīšana treniņu procesā
Author
Jansons, Edgars
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Parandjuks, Rihards
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Skenēšanu futbolā apzīmē ar laukuma pārskatīšanu pirms bumbas iegūšanas. Darbā tika analizēti iepriekš veikti pētījumi par spēlētaju sniegumu atkarība no viņu skenēšanas tendencēm, reālā spēles situācijā veiktu petījumu par to cik biežs un cik ilgs ir skenēšanas laiks un, kādu tieši informāciju spēlētāji iegūst skenēšanas laikā. Tika aprakstīta skenēšanas nozīme un treniņu metodes, lai labāk apmācītu spēlētājus atkarībā no vecuma un līmeņa īpatnībām. Darba gaitā tika pētīts U-10 skenēšanas tendences spēles laikā. Tika veikta video analīze, lai saprastu cik bieži un vai vispār šajā vecumā tiek novērota skenēšana spēlētāju starpā. Pēc video analīzes treniņu procesā un teorētiskajā apmācībā tika ieviesti vingrinājumi, kas veicina spēlētāju skenēšanas darbības, galvas grozīšanu un novēršanos no bumbas, lai uzlabotu spēlētaju skenēšanas prasmes. Rezultāti parādīja, ka U-10 vecumā spēlētaji skenēšanas darbības izmanto reti. Nav taktiskās izpratnes, lai tā sniegtu tūlītējus rezultātu uzlabojumus, kaut skenēšanas attīstīšana var palīdzēt spēlētajam ilgtermiņā kļūt par labāku spēlētāju. Atslēgas vārdi: Futbols, skenēšana, skenēšana treniņu procesā, futbola taktika, futbola apmācība, futbola pētījumu analīze Scanning in football is understood as checking the field prior to recieving the ball. In this work there are several research analysed about player’s performance depending on their scanning tendencies. Also real game analysis on how long is player scanning time and what exactly players see when they perform scanning was analysed. It is described why is scanning important if football performance and methods to take in consideration to better implement scanning in foorball practice depending on player’s age and level. In work’s empyric part author analysed U-10 teams scanning tendencies. Video analyses was done to better understand how often players use scanning if they use it at all. After analysing video several scanning activity improving excersises were introduced in practice to improve player’s ability to take eyes off the ball and be able to scan better after these practices. Results showed that players in U-10 level rarely used scanning. Player’s tactical understanding was poor and even if scanning was performed it did’t bring any added value to the game. Despite that, imlementing scanning ability improving excersices in practice can help players become better in long term. Key words: Football, scanning, scanning in training, football tactics, teaching football, football research article analysis