• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Medicīnas un dzīvības zinātņu fakultāte / Faculty of Medicine and Life Sciences
  • 1 AAA -- Bakalaura un maģistra darbi (MDZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Medicīnas un dzīvības zinātņu fakultāte / Faculty of Medicine and Life Sciences
  • 1 AAA -- Bakalaura un maģistra darbi (MDZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Profesionālās kompetences pašvērtējums operāciju blokā strādājošām vispārējās aprūpes māsām (perioperatīvajā aprūpē)

Thumbnail
View/Open
305-107836-Belija_Santa_sb21007.pdf (1.922Mb)
Author
Belija, Santa
Co-author
Latvijas Universitāte. Medicīnas un dzīvības zinātņu fakultāte
Advisor
Ivanovs, Igors
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba tēma: ir “Profesionālās kompetences pašvērtējums operāciju blokā strādājošām vispārējās aprūpes māsām (perioperatīvajā aprūpē)”. Tēmas izvēli nosaka, tas ka māsu profesionālo kompetenču novērtēšana ir centrālais elements kvalitātes nodrošināšanā veselības aprūpē, un to pašvērtējums dod iespēju izvērtēt savas kompetences un prasmes, nosakot, kas būtu jāpilnveido. Lai māsu pašvērtējums būtu objektīvāks un pilnvērtīgāks nepieciešams pašvērtējumu salīdzināt ar ķirurgu viedokļiem- kas ikdienā strādā kopā ar šīm māsām, lai identificētu iespējamās nesakritības, kuras nepieciešams uzlabot vispārējās aprūpes māsām perioperatīvajā aprūpē. Darbs balstīts uz Patrīcijas Beneres teoriju - "No iesācēja līdz ekspertam" un Merilinas Annas Rejas - "Birokrātiskās aprūpes teoriju". Šajā pētījumā izmantota kvantitatīvā pētījuma metode. Lai nodalītu pašvērtējumu no vērtējuma tika izveidotas 2 aptaujas anketas atbilstoši profesionālajam statusam. Kopumā pētījumā piedalījās 135 respondenti - 84 vispārējās aprūpes māsās (perioperatīvajā aprūpē), 36 ķirurgi un 15 ķirurģijas rezidenti. Rezultāti liecina, ka gan māsas, gan ķirurgi, gan ķirurģijas rezidenti kopumā pozitīvi novērtē perioperatīvo māsu profesionālās kompetences, un nav novērojamas lielas atšķirības, taču salīdzinot redzama tendence, ka māsas pašvērtējumā ir nedaudz kritiskākas. Māsu pašvērtējumos tika konstatētas atšķirības starp valsts un privātajām ārstniecības iestādēm - kompetenču izvērtēšanas praksē un apmācību pieejamībā. Māsu pašvērtējumos, pirms, pēc vai operācijas periodā, visaugstāk novērtētākā joma ir infekciju profilakses un kontroles pasākumu nodrošināšana operāciju zālē. Ķirurgu un ķirurģijas rezidentu vērtējumos par perioperatīvo aprūpes māsu profesionālajām kompetencēm, pirms, pēc vai operācijas periodā, visaugstāk novērtētākā joma ir pacientu un personāla drošības īstenošana atbilstoši perioperatīvās aprūpes prasībām. Pētījuma hipotēze neapstiprinās, starp operāciju blokā strādājošu vispārējās aprūpes māsu (perioperatīvajā aprūpē) pašvērtējumu un ķirurgu viedokļiem nepastāv ievērojamas atšķirības par māsu profesionālajām kompetencēm perioperatīvajā aprūpē. Atslēgas vārdi: vispārējās aprūpes māsas, perioperatīvā aprūpe, profesionālās kompetences, pašvērtējums.
 
Master’s Thesis Topic: ‘’Professional competence self- assessment for general care nurses in the operating room (perioperative care) ”. The choice of topic is based on the fact that the assessment of nurses’ professional competencies is a central element in ensuring quality in healthcare, and self-assessment provides the opportunity to evaluate one’s own competencies and skills, identifying areas that need improvement. To ensure that nurses' self-assessment is more objective and comprehensive, it is necessary to compare it with the opinions of surgeons—who work daily with these nurses—in order to identify possible discrepancies that need to be addressed for general care nurses working in perioperative care. The study is based on Patricia Benner’s theory “From Novice to Expert” and Marilyn Anne Ray’s “Theory of Bureaucratic Caring.” A quantitative research method was used in this study. To distinguish self-assessment from external evaluation, two separate survey questionnaires were developed according to professional status. A total of 135 respondents participated in the study: 84 general care nurses (in perioperative care), 36 surgeons, and 15 surgical residents. The results show that nurses, surgeons, and surgical residents generally positively evaluate the professional competencies of perioperative nurses, and no significant differences were observed. However, a tendency was noted: nurses were slightly more critical in their self-assessments. Differences were found in nurses' self-assessments between public and private healthcare institutions, particularly in competency evaluation practices and training accessibility. In nurses’ self-assessments, the highest-rated area in the pre-, intra-, or postoperative period was the implementation of infection prevention and control measures in the operating room. In contrast, in surgeons’ and surgical residents’ evaluations of perioperative nurses, the highest-rated area was ensuring patient and staff safety in accordance with perioperative care standards. The research hypothesis is not confirmed, there are no significant differences between the self-assessment of general care nurses (perioperative care) working in the operating room and the opinions of surgeons about the professional competencies of nurses in perioperative care. Keywords: General care nurses, perioperative care, professional competencies, self-assessment.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/69715
Collections
  • 1 AAA -- Bakalaura un maģistra darbi (MDZF) / Bachelor's and Master's theses [1079]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV