Pētniecisko prasmju īstenošana ģeogrāfijas stundās vidusskolā
Author
Segliņa, Emīlija Anna
Co-author
Latvijas Universitāte. Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte
Advisor
Burgmanis, Ģirts
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbu “Skolēnu pētniecisko prasmju īstenošana ģeogrāfijas stundās vidusskolā” izstrādāja Latvijas Universitātes Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultātes 3. kursa studente Emīlija Anna Segliņa. Darba vadītājs – Mg. geogr. Ģirts Burgmanis. Darba mērķis bija raksturot pētniecisko prasmju nozīmi un aktualitāti ģeogrāfijas stundās vidusskolā, kā arī izstrādāt praktiskus materiālus šo prasmju attīstīšanai padziļinātā kursa “Ģeogrāfija II” ietvaros. Ģeogrāfiskā izglītība mūsdienās piedzīvo pārmaiņas gan Latvijā, gan pasaulē, uzsverot skolēnu aktīvu iesaisti izpētē un spēju risināt kompleksas, starpdisciplināras problēmas. Latvijā līdz ar kompetenču pieejas ieviešanu ģeogrāfijas mācību procesā tiek arvien vairāk uzsvērta pētniecisko darbu un kompleksu pētījumu nozīme. Bakalaura darba izstrādes gaitā tika analizēta zinātniskā un metodiskā literatūra par ģeogrāfisko izglītību un pētniecības lomu mācību procesā. Tāpat tika izstrādāts un aprobēts pētnieciskais uzdevums “Pētniecības dienasgrāmata”, kas veicina skolēnu praktisku iesaisti mācību procesā un padziļinātu izpratni par apgūstamajām tēmām. Atslēgvārdi: ģeogrāfiskā izglītība, pētnieciskie darbi, kompleksie pētījumi, starpdisciplināra pieeja. The bachelor's thesis "Implementation of Students' Research Skills in High School Geography Lessons" was developed by Emīlija Anna Segliņa, a third-year student at the Faculty of Science and Technology, University of Latvia. The supervisor of the thesis was Mg. geogr. Ģirts Burgmanis. The aim of the thesis was to describe the importance and relevance of research skills in high school geography lessons and to develop practical materials for enhancing these skills within the advanced course “Geography II”. Geographical education is undergoing significant transformation both in Latvia and worldwide, emphasizing students’ active involvement in inquiry-based learning and the ability to solve complex, interdisciplinary problems. In Latvia, with the implementation of the competence-based education approach, increased attention is being paid to research projects and complex investigations in geography education. During the development of the thesis, scientific and methodological literature on geographical education and the role of research in the learning process was analyzed. Additionally, a research-based assignment entitled “Research Diary” was developed and tested. It promotes students’ practical engagement in the learning process and a deeper understanding of key geographical topics. Keywords: geographical education, research tasks, complex investigations, interdisciplinary approach.