Laura Gundara literārās darbības raksturojums 2009 - 2012
Автор
Lūsiņa, Krista
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Ulberte, Līga
Дата
2012Metadata
Показать полную информациюАннотации
Pētījuma centrā ir latviešu dramaturga, režisora, Latvijas Kultūras akadēmijas asoc.prof. Lauria Gundara (1958 ) literārā darbība laika posmā no 2009. līdz 2012.gadam. Lauris Gundars ir praktizējošs teorētiķis, kas savas akadēmiskās darbības rezultātā 2009.gadā izdod grāmatu „Dramatika jeb Racionālā poētika”, kurā iepazīstina ar lugas veidošanas principiem. Veiksmīga dramaturģiska darba atslēga ir pilnvērtīgs raksturs un precīzi definēts paradokss . Raksturu veidojošie pamatelementi, kas nosaka lugas varoņa darbības motivāciju, atrodami arī paša Gundara dramaturģijā (2009 – 2012). Tie ir vecums, nodarbošanās, ģimene un sapnis.
L.Gundars jau no 20.gs. 90.gadu beigām aizstāv viedokli, ka dramaturģija nav pieskaitāma literatūrai, jo tās realizācija ir teātra skatuve. Tā nav lasāma, bet gan līdz niansēm izstrādājama, pilnveidojama režisora un aktieru darbības rezultātā.
Atslēgvārdi: Lauris Gundars, dramaturģija, paradokss, raksturs, literatūra, teātris The main object of this research is the literary activity of the Latvian playwright, director, asoc.prof. of the Latvian Academy of Culture Lauris Gundars (born 1958) in the time period from 2009 until 2012 Lauris Gundars is a practicing theoretician, who has, in the midst of his academic work, in the year 2009 published “Drama Or Rational Poetics” (Latvian – “Dramatika jeb Racionālā poētika”). In the publication he introduces the reader to the principles of forming a play. The key factors for a successful play are stated to be a wholesome personal character and a precisely defined paradox. The main elements that define the motivation behind a characters actions are visible in Gundars` playwright (years 2009-2012) itself. Those are age, professional orientation, family, and dreams.
Since the 1990’s L.Gundars defends the opinion that drama is unassociable to literature since its` realisation happens on a stage. It is not readable as a stand-alone, but rather improvable and developable down to the smallest nuances, as a result of directing and acting.
Key words: Lauris Gundars, playwright, paradox, character, literature, drama.