• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Deutsch 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Einloggen
Dokumentanzeige 
  •   DSpace Startseite
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • Dokumentanzeige
  •   DSpace Startseite
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • Dokumentanzeige
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mājmācībā esošu bērnu uzvedības, emocionālās un sociālās problēmas salīdzinājumā ar bērniem vispārizglītojošajā skolu sistēmā

Thumbnail
Öffnen
299-109563-Vitola_Andrea_ab17162.pdf (620.8Kb)
Autor
Adžarbaja, Andrea
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Hačatrjana, Liena
Datum
2025
Metadata
Zur Langanzeige
Zusammenfassung
Pētījuma mērķis bija salīdzināt mājmācībā un vispārizglītojošā skolā izglītojošos bērnus (N = 70) pēc vecāku ziņotajām uzvedības un sociāli emocionālajām problēmām. Izlasi veidoja 40 mājmācības (24 zēni, 16 meitenes; M = 10,8 g., SD = 2,9) un 30 skolas skolēnu (12 zēni, 18 meitenes; M = 11,0 g., SD = 1,1) vecāki. Vecāki aizpildīja Child Behavior Checklist (CBCL/6-18). Datu normalitāti pārbaudīja ar Šapiro–Vilka testu; starpgrupu atšķirībām lietoja Mann-Whitney U. Kopējie internalizēto (U = 483, p = 0,163) un eksternalizēto (U = 478, p = 0,145) problēmu rādītāji būtiski neatšķīrās. Skolas grupā bija augstāki Trauksmes/Nomāktības (U = 429,5, p = 0,040) un Noslēgšanās sevī (U = 417,0, p = 0,024) punkti, savukārt mājmācības grupā – Somatisko raižu rādītāji (U = 428,5, p = 0,036). Rezultāti liecina: mācību forma kopumā nepalielina psiholoģisko risku, taču diferencē specifisku simptomu profilu; praktiskām intervencēm jāfokusējas uz skolu bērnu trauksmes mazināšanu un mājmācības bērnu somatisko sūdzību izvērtēšanu.
 
The study compared homeschooled and mainstream-schooled children (N = 70) on parent-reported behavioural and socio-emotional problems. The sample comprised 40 homeschoolers (24 boys, 16 girls; M = 10.8 yrs, SD = 2.9) and 30 schoolchildren (12 boys, 18 girls; M = 11.0 yrs, SD = 1.1). Parents completed the Child Behavior Checklist (CBCL/6-18). Normality was checked with the Shapiro–Wilk test; group differences were assessed using the Mann-Whitney U. Internalising (U = 483, p = 0.163) and externalising (U = 478, p = 0.145) composite scores did not differ. Schoolchildren scored higher in Anxiety/Depression (U = 429.5, p = 0.040) and Withdrawal (U = 417.0, p = 0.024), whereas homeschoolers showed more Somatic Complaints (U = 428.5, p = 0.036). Thus, educational setting per se is not a risk factor, but distinct symptom profiles emerge; interventions should target schoolchildren’s anxiety and homeschoolers’ somatic concerns.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70099
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Kontakt | Feedback abschicken
Theme by 
@mire NV
 

 

Stöbern

Gesamter BestandBereiche & SammlungenErscheinungsdatumAutorenTitelnSchlagwortenDiese SammlungErscheinungsdatumAutorenTitelnSchlagworten

Mein Benutzerkonto

Einloggen

Statistik

Benutzungsstatistik

University of Latvia
Kontakt | Feedback abschicken
Theme by 
@mire NV