Piekāpīgā piekrišana jauniešu vidū, vērtējot morālās dilemmas: eksperimentāla aptauja
Autor
Rajevska, Viktorija
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Ņikišins, Jurijs
Datum
2025Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darba tēma ir “Piekāpīgā piekrišana jauniešu vidū, vērtējot morālās dilemmas: eksperimentāla aptauja”. Darba mērķis ir empīriski pārbaudīt, cik izplatīta ir piekāpīgās piekrišanas parādība jauniešu atbildēs, atbildot uz morālo dilemmu jautājumiem. Darba teorētiskajā daļā tiek aprakstīts, kas ir piekāpīgā piekrišana (definīcija un veicinošie faktori), kā arī paskaidrots, kas ir eksperimenti socioloģiskajās aptaujās. Kā arī teorētiskajā daļā ir paskaidrot, kas ir morālā dilemma, un aprakstīta L. Kolberga morālās attīstības teorija. Pētījumā tika konstatēta piekāpīgā piekrišana skolēnu atbildēs morālo dilemmu jautājumos. Rezultāti liecina, ka dzimums un vecums būtiski ietekmēja atbilžu konsekvenci — biežāk zēni un 15/16 gadus veci skolēni atbildēja nekonsekventi uz anketas jautājumiem. Atslēgvārdi: Piekāpīgā piekrišana, eksperimentālā aptauja, atkārtotais pētījuma dizains, morālās dilemmas. The title of the bachelor's thesis is “Acquiescence among young people in assessing moral dilemmas: an experimental survey”. The aim of the thesis is to empirically examine how widespread acquiescence is among young people when answering moral dilemma questions. The theoretical part of the thesis describes what acquiescence is (its definition and contributing factors), explains what experimental methods in sociological surveys entail, and introduces the concept of a moral dilemma. It also presents L. Kohlberg’s theory of moral development. The study revealed the presence of acquiescence in students’ responses to moral dilemma questions. The results show that gender and age significantly influenced the consistency of answers boys and students aged 15 to 16 more frequently responded inconsistently to the questionnaire. Keywords: acquiescence, experimental survey, within-subjects design, moral dilemmas.