Latvijas Nacionālo bruņoto spēku komunikācijas efektivitāte sabiedrības atbalsta un uzticības veicināšanai aizsardzības nozares budžeta palielināšanas kontekstā
Author
Paukšte, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Valtenbergs, Visvaldis
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba “Latvijas Nacionālo bruņoto spēku komunikācijas efektivitāte sabiedrības atbalsta un uzticības veicināšanai aizsardzības nozares budžeta palielināšanas kontekstā” pētījuma problēma tiek balstīta sabiedrības nepietiekamajā uzticības un atbalsta līmenī Latvijas Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, kas var būt pamatota neefektīvā komunikācijā ar sabiedrību. Līdz ar to darba mērķis ir izvērtēt Latvijas Nacionālo bruņoto spēku komunikācijas efektivitāti sabiedrības uzticības un atbalsta veicināšanai. Darba teorētisko bāzi veido sabiedrisko attiecību teorija, stratēģiskās komunikācijas un efektīvas komunikācijas skaidrojumi, ELM teorija un rāmējuma teorija, kur katra no tām ir papildināta ar dažādiem pētnieciskajiem aspektiem. Empīriskā daļa balstās kvantitatīvajā kontentanalīzē, aptaujā iegūto datu analīzē un divu daļēji strukturēto interviju rezultātos. Pētnieciskajā darbā tika noskaidrots, ka Nacionālo bruņoto spēku komunikācijas mērķis ir sabiedrības attieksmju maiņa par valsts aizsardzībai nepieciešamajiem pasākumiem, tostarp valsts aizsardzības dienesta ieviešanu. Tika noskaidrots, ka sabiedrībā pastāv augsts uzticības līmenis bruņotajiem spēkiem, ko pozitīvi ietekmē arī aizsardzības nozares budžeta palielināšana. Balstoties “5 P” komunikācijas efektivitātes kritērijos, tiek secināts, ka Nacionālo bruņoto spēku komunikācija sabiedrības uzticības un atbalsta veicināšanai ir efektīva. The bachelor’s thesis “The Communication Effectiveness of the Latvian National Armed Forces in Promoting Public Support and Trust in the Context of Increasing the Defense Sector Budget” addresses the research problem of insufficient levels of public trust and support for the Latvian National Armed Forces, which may be attributed to ineffective communication with the public. Accordingly, the aim of this thesis is to evaluate the effectiveness of the Latvian National Armed Forces’ communication in promoting public trust and support. The theoretical framework of the thesis is grounded in public relations theory, concepts of strategic and effective communication, the Elaboration Likelihood Model (ELM), and framing theory, each supplemented by various scholarly perspectives. The empirical part is based on quantitative content analysis, the analysis of survey data, and findings from two semi-structured interviews. The research reveals that the primary objective of the Latvian National Armed Forces’ communication is to influence public attitudes toward measures necessary for national defense, including the introduction of a national defense service. The study also finds that public trust in the armed forces is high and is positively influenced by the increase in the defense budget. Based on the “5 P” criteria for communication effectiveness, the thesis concludes that the communication efforts of the Latvian National Armed Forces are effective in fostering public trust and support.