• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Latvijas dzelzceļa" drošības kampaņas "Dzelzceļa spoki brīdina!" analīze

Thumbnail
View/Open
303-110305-Botore-Tumova_Elmira_eb22103.pdf (1.878Mb)
Author
Botore-Tumova, Elmīra
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Ardava-Āboliņa, Laura
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbs ““Latvijas dzelzceļa” drošības kampaņas “Dzelzceļa spoki brīdina!” analīze” ir izstrādāts, lai saprastu, kāds ir auditorijas viedoklis par kampaņu, koncentrējoties uz videoklipu emocionālo ietekmi un simboliem. Darba teorētiskajā daļā tiek apskatīts sociālās mārketinga jēdziens, ELM modelis, lai izprastu auditorijas uztveri saistībā ar drošības kampaņas vēstījumiem. Tiek skatīta Baiļu apelācijas teorija, lai noskaidrotu, kā kampaņā tiek izmantoti baiļu elementi un kā tie veicina uzvedības maiņu auditorijā. Simbolu teorija tiek izmantota, lai analizētu kampaņas materiālus. Kā arī tiek izskatīts tradicionālā mārketinga jēdziens un sociālo mediju mārketinga jēdziens. Pētījuma metodoloģijā tiek aprakstītas darbā izmantotās pētniecības metodes- kontentanalīze, intervija ar fokusgrupu, daļēji strukturētā intervija ar drošības kampaņas veidotājiem un aptauja ar Latvijas iedzīvotājiem, ar kuru palīdzību bija iespējams pārbaudīt izvirzīto hipotēzi. Pētījuma rezultāti norāda, ka “Latvijas dzelzceļa” drošības kampaņā “Dzelzceļa spoki brīdina!” Baiļu apelācijas teorija tiek izmantota daļēji. Lai kampaņas vēstījumi darbotos veiksmīgāk, ir nepieciešams pēc baiļu izraisīšanas sniegt auditorijai skaidru problēmas risinājumu, kas šobrīd kampaņā netika darīts. Analizējot pētījumā iegūtos datus pēc Elaboration Likehood Model tika noskaidrots, ka kampaņā galvenokārt tiek izmantots perifērais pārliecināšanas ceļš.
 
The bachelor's thesis “Analysis of the Latvian Railway Safety Campaign “The Railway Ghosts Warn!”” is designed to understand the audience's opinion about the campaign, focusing on the emotional impact and symbols of the campaign videos. The theoretical part of the thesis examines the concept of social marketing, the ELM model, to understand the audience's perception of social campaign messages. Fear Appeal Theory is examined to find out how elements of fear are used in the campaign and how they promote behavioral change in the audience. Symbol theory is used to analyze campaign materials. The concept of traditional marketing and the concept of social media marketing are also examined. The research methodology describes the research methods used in the work- content analysis, focus group interviews, semi-structured interviews with safety campaign creators and a survey of Latvian residents. With the help of these methods, it was possible to test the hypothesis put forward. The results of the study indicate that the Fear Appeal Theory is partially used in the “Latvian Railway” safety campaign “Railway Ghosts Warn!” In order for campaign messages to work more successfully, it is necessary to provide the audience with a clear solution to the problem after instilling fear, which was not done in the current campaign. Analyzing the data obtained in the study using the Elaboration Likehood Model, it was found that the campaign mainly uses the peripheral persuasion path.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70574
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses [9009]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV