• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rīgas jauniešu attiecības ar apģērbu un vides apziņu

Thumbnail
View/Open
303-110783-Tachibana_Misaki_mt23045.pdf (644.7Kb)
Author
Tachibana, Misaki
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Hamiltons, Garets Jūens
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Šajā uz etnogrāfiskiem pētījumiem balstītajā darbā es analizēju, kā jaunieši Rīgā veido savas attiecības ar apģērbu ātrās modes industrijas uzplaukumā un kā vides problemātika viņus ietekmē trīs dimensijās: patērētāju rituālos, objektu biogrāfiju izbeigšanā un mītos, kas saistīti ar ētisku patēriņu. Vienpadsmit pētījuma dalībnieku (vecumā 20-35) stāstījumi ilustrēja viņu sarežģītās attiecības ar apģērbu, kas ne vienmēr atbilst tirgus virzītam patēriņam. Tā kā apģērbs ir sociāli objekti, kas satur personiskas pieķeršanās un atmiņas, to mijiedarbība iezīmē patērētāju identitāti. Jauniešu attiecības ar apģērbu ietekmē viņu prioritātes, gaume un konflikti, kas saistīti ar vides apziņas ētiskajām pretrunām.
 
In this thesis grounded in ethnographic research, I analyzed how young people in Riga con-duct their relationships with clothes after the fast fashion industry has expanded and how environ-mental issues influence them through three dimensions: consumer rituals, termination of object bi-ographies, and myths relating to ethical consumption. Conducting the semi-structured interviews with my eleven interlocutors, aged between twenty and thirty-five, illustrated their complex rela-tionships with clothes not necessarily aligned with market-driven consumption. As clothes are so-cial objects and contain personal attachments and memories, their interactions delineate consumers' identities. In addition, the relationship is influenced by their priorities, tastes, and conflicts due to ethical contradictions of environmental consciousness.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70612
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses [9009]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV