6-7 gadus vecu bērnu sadarbības prasmju sekmēšana pirmsskolas izglītības iestādē
Author
Kučāne, Gunta
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Āboltiņa, Līga
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Darba nosaukums: 6 - 7 gadus vecu bērnu sadarbības prasmju sekmēšana pirmsskolas izglītības iestādē. Darba zinātniskais vadītājs: Dr.paed. Līga Āboltiņa Pētījuma mērķis: pētīt bērnu sadarbības prasmju uzlabošanas iespējas pirmsskolas izglītības iestādē, izmantojot didaktiskās spēles. Pētījuma saturs:Teorētiskā daļa sadalīta divās nodaļās. Pirmajā nodaļā apskatītas un analizētas 6 - 7 gadus vecu bērnu sadarbības prasmes, skaidrojot jēdzienus “sadarbība” un “sadarbības prasmes”. Aplūkoti un analizēti sasniedzamie rezultāti sadarbības prasmēs trešajam pirmsskolas izglītības vecumposmam, skaidrota caurviju prasmju nozīme un īsi paskaidrotas visas caurviju prasmes. Uzmanība pievērsta 6 - 7 gadus vecu bērnu vispārējai fiziskajai un emocionālajai attīstībai, kas tiešā veidā ietekmē sadarbības prasmju spējas. Darba otrajā nodaļā veikts didaktisko spēļu būtības skaidrojums, aplūkojot jēdzienus “spēle”, “didaktika” un “didaktiskā spēle”. Raksturoti didaktiskās spēles izmantošanas sniegtie ieguvumi mācību procesā, apkopoti didaktisko spēļu izstrādes un īstenošanas metodiskie nosacījumi. Pētījuma empīriskajā daļā - trešajā nodaļā, ir izklāstīts veiktā pētījuma apraksts, kas ietver 6 - 7 gadus vecu bērnu sadarbības prasmju sākotnējās izpētes raksturojumu, ietverot pētījumā izmantoto metožu raksturojumu, novērojumu laikā veiktajā izvērtējumā izmantoto piecu kritēriju skaidrojumus četros izvērtēšanas līmeņos, 12 bērnu individuālos raksturojumus un visas grupas pirmreizējā novērojuma rezultātu apkopojumu. Otrajā apakšnodaļā veikts 7 izstrādāto un izmantoto didaktisko spēļu raksturojums 6 - 7 gadus vecu bērnu sadarbības prasmju sekmēšanai, norādot sasniedzamos rezultātus un veiktās pedagoģiskās darbības. Trešajā apakšnodaļā apskatāms iegūto rezultātu apkopojums un analīze. Pētījuma rezultāti: atspoguļo sākotnējās un atkārtotās novērošanas laikā iegūto datu salīdzinājumu. Izmantojot didaktiskās spēles, kas izstrādātas pēc atbilstošiem kritērijiem, ievērojot izstrādes un pielietošanas nosacījumus ir efektīva metode bērnu sadarbības prasmju veicināšanai pirmsskolas izglītības iestādē. Darba saturs: darbs sastāv no 63 lpp., 5 attēliem, 12 tabulām, 8 pielikumiem, analizēti 63 literatūras avoti. Pētījuma teorētiskā daļa balstās uz 49 atziņām. Atslēgas vārdi: sadarbība, sadarbības prasmes, didaktiskā spēle. Title: Promoting Cooperation Skills in 6-7-Year-Old Children in Preschool Educational Institution Scientific Supervisor: Dr. paed. Līga Āboltiņa Research Objective: To explore ways to improve children's cooperation skills in preschool educational institutions using didactic games. Research Content: The theoretical part is divided into two chapters. The first chapter examines and analyzes the cooperation skills of 6-7-year-old children, explaining the concepts of "cooperation" and "cooperation skills,". Furthermore, the chapter analyzes the expected outcomes of cooperation skills for the third preschool age group, explains the significance of transversal skills, and briefly describes all transversal skills. The third subsection of the first chapter focuses on the general physical and emotional development of 6-7-year-old children, which directly influences their ability to cooperate. The second chapter provides an explanation of didactic games, exploring the concepts of "game," "didactics," and "didactic game.", summarizing the methodological conditions for designing and implementing didactic games. The empirical part - the third chapter - includes a description of the conducted study, which characterizes the initial assessment of 6-7-year-old children's cooperation skills, describes the research methods used, and explains the five evaluation criteria applied in four assessment levels. It also provides individual descriptions of 12 children in the group and summarizes the results of the initial observation. The second subsection presents descriptions of seven developed and implemented didactic games aimed at enhancing cooperation skills in 6-7-year-old children, specifying the expected outcomes and pedagogical activities performed. The third subsection contains a summary and analysis of the results obtained. Research Results: The study presents a comparison of data obtained during initial and repeated observations. The use of didactic games, designed according to appropriate criteria and implemented under proper conditions, proved to be an effective method for enhancing children's cooperation skills in preschool educational institutions. Work Content: The paper consists of 63 pages, 5 figures, 12 tables, 8 appendices, and analyzes 63 sources. The theoretical part is based on 49 findings. Keywords: cooperation, cooperation skills, didactic game.