• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Latviešu valodas izrunas sekmēšana 4-5 gadīgiem bērniem skaitāmpantu izmantošanas procesā pirmsskolā

Thumbnail
View/Open
299-108184-Poluskina_Kristine_kp23003.pdf (786.3Kb)
Author
Poļuškina, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kriščune, Jolanta
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba tēma ir “Latviešu valodas izrunas sekmēšana 4 - 5 gadīgiem bērniem skaitāmpantu izmantošanas procesā pirmsskolā”. Darba autore: Kristīne Poļuškina Darba zinātniskā vadītāja: Jolanta Kriščune Teorētiskā daļa: Darba autore apkopo zinātnisko un metodisko literatūru par bērnu valodas izrunas sekmēšanu. Pēta 4 - 5 gadīgu bērnu attīstības raksturojumu par zināšanām un spējām atbilstoši vecumam. Darba autore piemeklē vecumam atbilstošus materiālus, ko izmantot praktiskās nodarbībās pirmsskolā, lai veicinātu valodas izrunas sekmīgu apguvi bērniem, kuriem latviešu valoda nav dzimtā valoda. Praktiskā daļa: Tiek piemeklēti vecumam atbilstoši materiāli, lai izrunas mācīšanās noritētu kustīgi, interesanti un aizraujoši. Praktiskajā daļā piedalās 16 bērni, kuru vecums ir 4-5 gadi un kuru dzimtā valoda nav latviešu valoda. Darba apjoms: sastāv no 46 lapas pusēm, 25 literatūras avoti, 9 pielikumi. Atslēgas vārdi: Valoda, dzimtā valoda, valsts valoda, izruna, otrā valoda, apguve, skaitāmpanti, 4-5 gadīgi bērni. Pētījuma objekts: Skaitāmpanti pedagoģiskajā procesā pirmsskolā. Pētījuma priekšmets: Latviešu valodas izrunas sekmēšana 4–5 gadīgiem bērniem. Pētījuma jautājums: Kā skaitāmpantu izmantošana ietekmē 4–5 gadīgu bērnu latviešu valodas izrunas prasmju attīstību pirmsskolas izglītības iestādē? Pētījuma mērķis: Teorētiski analizēt un praktiski pētīt 4–5 gadīgu bērnu latviešu valodas izrunu, izmantojot skaitāmpantus pedagoģiskajā procesā pirmsskolā. Pētījuma uzdevumi: 1.Analizēt zinātnisko literatūru par 4-5 gadīgu bērnu valodas attīstību pirmsskolas izglītības iestādē un skaitāmpantu izmantošanas iespējām latviešu valodas izrunas veicināšanai. 2.Piemeklēt vecumam atbilstošus materiālus. 3.Empīriski pārbaudīt 4-5 gadīgu bērnu latviešu valodas izrunas prasmju attīstību, ņemot vērā skaitāmpantu izmantošanas ietekmi. 4.Veikt iegūto rezultātu secinājumus. Pētījuma metodes: 1.Teorētiskās metodes: pedagoģiskās, zinātniskās literatūras un citu avotu analīze. 2.Empīriskā daļa: praktiskā darbība. Pētījuma bāze: Rīgas “X” pirmsskolas izglītības iestāde, 16 bērni vecumā no 4 līdz 5 gadiem, kuru dzimtā valoda nav latviešu valoda.
 
The topic of the qualification paper is: "Promoting Latvian language pronunciation in 4–5-year-old children through the use of counting-out rhymes in preschool". Author of the paper: Kristīne Poļuškina Scientific supervisor: Jolanta Kriščune Theoretical part: The author compiles scientific and methodological literature on promoting children's pronunciation development. She examines the developmental characteristics, knowledge, and abilities of 4–5-year-old children in accordance with their age. The author selects age-appropriate materials to be used in practical preschool activities to support the successful acquisition of pronunciation skills for children whose native language is not Latvian. Practical part: Age-appropriate materials are selected to make the pronunciation learning process active, interesting, and engaging. The practical part involves 16 children aged 4–5 whose native language is not Latvian. Scope of the paper: The paper consists of 46 pages, 25 literature sources, 9 attachments. Keywords: Language, native language, official language, pronunciation, second language, acquisition, counting rhymes, 4–5-year-old children. Object of the Study: The use of counting rhymes in the preschool pedagogical process. Subject of the Study: The promotion of Latvian language pronunciation skills in 4–5-year-old children. Research Question: How does the use of counting rhymes affect the development of Latvian language pronun-ciation skills in 4–5-year-old children in a preschool educational institution? Aim of the Study: To analyse theoretically and explore practically the pronunciation skills of 4–5-year-old children in Latvian, using counting rhymes in the preschool pedagogical process. Tasks of the Study: 1.To analyse scientific literature on the language development of 4–5-year-old children in preschool and the potential of using counting rhymes to promote Latvian language pronunciation. 2.To select age-appropriate materials. 3.To empirically examine the development of Latvian language pronunciation skills in 4–5-year-old children, considering the impact of counting rhymes. 4.To summarise and draw conclusions based on the results obtained. Research Methods: 1.Theoretical methods: analysis of pedagogical, scientific literature and other sources. 2.Empirical part: practical activity. Research Base: Preschool educational institution "X" in Riga; 16 children aged 4 to 5 whose native language is not Latvian.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70650
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV