Matemātisko prasmju veidošana 3-4 gadīgiem bērniem rotaļnodarbībā pirmsskolas izglītības iestādē
Автор
Petrova, Beāta
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Barone, Inese
Дата
2025Metadata
Показать полную информациюАннотации
Kvalifikācijas darbā “Matemātisko prasmju veidošana 3–4 gadīgiem bērniem rotaļnodarbībā pirmsskolas izglītības iestādē” tiek pētīts, kā rotaļnodarbības veicina bērnu matemātisko prasmju attīstību agrīnā vecumā. Darba mērķis ir teorētiski un empīriski analizēt matemātisko prasmju būtību un izvērtēt 3–4 gadīgu bērnu matemātisko prasmju attīstības līmeni pirmsskolas izglītības iestādē, izmantojot rotaļnodarbības kā galveno mācību formu. Darba teorētiskajā daļā apkopota un analizēta literatūra par matemātisko prasmju būtību, to nozīmi bērna attīstībā un uz rotaļām balstītas mācīšanās pieejas efektivitāti. Tiek uzsvērts Skola2030 vadlīniju ietvars, kurš akcentē mācīšanos caur praktisku darbību, sadarbību un bērna individuālo pieredzi. Empīriskajā daļā veikta 13 bērnu grupas izpēte pirmsskolas izglītības iestādē “X”. Pētījumā izmantotas novērošanas un daļēji strukturētas intervijas metodes, kā arī četras tematiskas rotaļnodarbības. Bērnu matemātiskās prasmes tika novērtētas pirms un pēc nodarbību cikla, izmantojot skaidri definētus vērtēšanas kritērijus: telpiskā orientācija, skaitīšana, figūru atpazīšana un matemātiskās valodas lietošana. Rezultāti liecina, ka mērķtiecīgi organizētas rotaļnodarbības veicina būtisku progresu šo prasmju attīstībā. Darba noslēgumā izstrādātas pedagoģiskas rekomendācijas pirmsskolas skolotājiem, uzsverot rotaļnodarbību plānošanas nozīmi, individualizētu pieeju un bērnu aktīvu iesaisti mācību procesā. Atslēgvārdi: matemātiskās prasmes, pirmsskola, rotaļnodarbība, Skola2030, bērna attīstība, skaitīšana, telpiskā orientācija. The qualification paper "Formation of mathematical skills for 3-4 year olds in a play activity in a preschool educational institution" studies how play classes contribute to the development of children's mathematical skills at an early age. The aim of the work is to theoretically and empirically analyze the essence of mathematical skills and evaluate the level of development of mathematical skills of 3-4-year-old children in a preschool educational institution, using play classes as the main form of learning. The theoretical part of the work collects and analyzes the literature on the essence of mathematical skills, their importance in the development of the child and the effectiveness of the play-based learning approach. The framework of the Skola2030 guidelines is highlighted, which emphasises learning through practical activity, collaboration and the individual experience of the child. In the empirical part, a study of a group of 13 children in a preschool educational institution "X" was conducted. The study uses observational and semi-structured interview methods, as well as four thematic play sessions. The children's mathematical skills were assessed before and after the cycle of classes using clearly defined assessment criteria: spatial orientation, counting, figure recognition and the use of mathematical language. The results show that purposefully organised play classes contribute to significant progress in the development of these skills. At the end of the work, pedagogical recommendations for preschool teachers have been developed, emphasizing the importance of planning play classes, individualized approach and active involvement of children in the learning process. Keywords: mathematical skills, preschool, play lesson, Skola2030, child development, counting, spatial orientation.