• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kritiskās domāšanas sekmēšana 5-6 gadus veciem bērniem rotaļnodarbībā pirmsskolā

Thumbnail
View/Open
299-108229-Kirina_Liene_lk07222.pdf (734.8Kb)
Author
Kirina, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kricka, Ilze
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autore: Liene Kirina Darba vadītāja: Mg.paed., Mg.psych. Ilze Kricka Izglītības programma: Pirmsskolas skolotājs Izglītības iestāde: Latvijas Universitāte Darba nosaukums: Kritiskās domāšanas sekmēšana 5–6 gadus veciem bērniem rotaļnodarbībā pirmsskolā Darba apjoms: 35 lpp., 6 attēli, 5 tabulas, izmantotas 30 literatūras vienības, pievienoti 4 pielikumi Atslēgvārdi: kritiskā domāšana, 5–6 gadus veci bērni, rotaļnodarbības Kvalifikācijas darbā pētīta kritiskās domāšanas sekmēšana 5–6 gadus veciem bērniem rotaļnodarbībā pirmsskolā. Darba mērķis ir izpētīt un analizēt iespējas attīstīt kritiskās domāšanas prasmes 5–6 gadus veciem bērniem, piedaloties pedagogu organizētās rotaļnodarbībās. Teorētiskajā daļā analizēti kritiskās domāšanas jēdziens un būtiskie aspekti, bērnu attīstības īpatnības attiecīgajā vecumposmā, kā arī apskatīti metodiskie paņēmieni, kas var sekmēt kritisko domāšanu rotaļnodarbībās. Empīriskajā pētījumā analizēti kritiskās domāšanas attīstības rādītāji 16 bērniem vecumā no pieciem līdz sešiem gadiem, izmantojot novērošanu un datu analīzi pedagogu vadītajās rotaļnodarbībās. Iegūtie rezultāti apliecina, ka mērķtiecīgi izvēlēti metodiskie paņēmieni rotaļnodarbībā var veicināt bērnu kritiskās domāšanas attīstību. Darba noslēgumā sniegti secinājumi un ieteikumi pirmsskolas pedagogiem efektīvākai kritiskās domāšanas prasmju veicināšanai. Darbs sastāv kopumā no 35 lpp., darbā ir iekļauti 5 attēli, 8 tabulas, 32 literatūras avoti, no tiem 12 ir svešvalodā. Atslēgvārdi: kritiskā domāšana, rotaļnodarbība, pirmsskola.
 
Author: Liene Kirina Supervisor: Mg.paed., Mg.psych. Ilze Kricka Study Programme: Preschool Teacher Institution: University of Latvia Title of the Qualification Paper: Promoting Critical Thinking in 5–6-Year-Old Children through Play Activities in Preschool Length of the Paper: 35 pages, 6 figures, 5 tables, 29 references, 4 appendices Keywords: critical thinking, 5–6-year-old children, play activities The qualification paper explores the promotion of critical thinking in 5–6-year-old children through play activities in a preschool setting. The aim of the paper is to examine and analyse the possibilities of developing critical thinking skills in children of this age group through educator-led play sessions. The theoretical part addresses the concept and key aspects of critical thinking, developmental characteristics of children aged 5 to 6, and methodological approaches that can foster critical thinking in play-based learning. The empirical study analyses indicators of critical thinking development in 16 children aged five to six by observing and evaluating data collected during structured play activities led by educators. The results confirm that thoughtfully chosen methodological strategies within play can significantly contribute to the development of children’s critical thinking skills. The paper concludes with findings and recommendations for preschool educators to more effectively support the development of critical thinking. The paper consists of a total of 36 pages and includes 5 figures, 8 tables, and 32 literature sources, of which 12 are in a foreign language. Keywords: critical thinking, play-based activity, preschool.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70665
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV