• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Didaktiskās spēles 3 - 4 gadīgu bērnu krāsu uztveres veicinātājas

Thumbnail
View/Open
299-108230-Sitka_Karina_ks23001.pdf (971.8Kb)
Author
Šitka, Karina
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kriščune, Jolanta
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autors: Karina Šitka Kvalifikācijas darba nosaukums: Didaktiskās spēles 3 - 4 gadīgu bērnu krāsu uztveres veicinātājas Darba vadītājs: Jolanta Kriščune Zinātniskās kategorijas: Pētījuma objekts: 3 - 4 gadus vecu bērnu krāsu uztvere. Pētījuma priekšmets: didaktisko spēļu izmantošana bērnu krāsu apguves veicināšanā. Kvalifikācijas darba mērķis: teorētiski noskaidrot un praktiski pārbaudīt 3 - 4 gadīgu bērnu krāsu uztveri pedagoģiskajā procesā izmantojot didaktiskās spēles. Pētījuma jautājums: Kā didaktisko spēļu mērķtiecīga izmantošana pedagoģiskajā procesā ietekmē 3 - 4 gadus vecu bērnu krāsu uztveres attīstību? Pētījuma uzdevumi: 1.Analizēt teorētiskās atziņas par krāsu uztveri 3 - 4 gadus veciem bērniem; 2.Analizēt metodisko literatūru par didaktisko spēļu lietošanu pirmsskolas pedagoģiskajā procesā; 3.Veikt empīrisko pētījumu par didaktisko spēļu izmantošanu krāsu uztveres pilnveidošanai 3 - 4 gadus veciem bērniem; 4.Apkopot empīriskajā pētījumā iegūtos rezultātus par 3 - 4 gadus vecu bērnu krāsu uztveres veicināšanu pedagoģiskajā procesā izmantojot didaktiskās spēles. Pētījuma metodes: 1.Teorētiskā pētījuma metode: literatūras analīze. 2.Empīriskās pētījuma metodes: 2.1. pedagoģiskais novērojums; 2.2. pedagoģiskā izmēģinājumdarbība; 2.3. iegūto datu analīze. Pētījuma bāze: Bauskas pirmsskolas izglītības iestādes “X” pētījumā piedalījās 12 bērni vecumposmā 3 - 4 gadi. Darba 1.nodaļā veikta teorētiskās literatūras analīze par krāsu uztveres sekmēšanu mācību procesā izmantojot didaktiskās spēles. Tika veikts 3 - 4 gadus vecu bērnu raksturojums. Darba 2.nodaļā veikts uz teorētisko literatūru balstīts empīriskais pētījums par krāsu uztveri. Novērojot bērnus plānota pedagoģiskā izmēģinājumdarbība un veidotas didaktiskās spēles, kas sekmētu 3 - 4 gadus vecu bērnu krāsu uztveri. Pētījuma beigās veicot atkārtotu bērnu novērtēšanu secināms, ka didaktisko spēļu mērķtiecīga izmantošana pedagoģiskajā procesā veicina 3 - 4 gadus vecu bērnu krāsu uztveri. Daudzveidīgas, radošas, vecumam un interesēm atbilstošas didaktiskās spēles veicina krāsu uztveri. Pētījuma rezultāti iegūti laika posmā no 4.11.2024. līdz 14.03.2025. Atslēgas vārdi: didaktiskās spēles, krāsu uztvere, 3 - 4 gadus veci bērni. Kvalifikācijas darbs sastāv no divām daļām: teorētiskās daļas un empīriskā pētījuma. Darba apjoms: 37 lapaspuses, darbā izveidoti 4 attēli, 3 tabulas, 26 literatūras avoti un 5 pielikumi.
 
Author of the Qualification work: Karina Šitka Title of the Qualification work: Didactic games as a means of promoting color perception in 3 - 4 year old children Supervisor: Jolanta Kriščune Scientific categories: Subject of the study: colour perception of 3 - to 4-year-olds. Subject: use of didactic games to promote children's colour learning. The purpose of the work: To theoretically explore and practically evaluate the development of color perception in 3 - 4-year-old children within the pedagogical process through the use of didactic games. Study question: How does the targeted use of didactic games in the pedagogical process affect the development of colour perception of 3 - to 4-year-olds? Study tasks: 1. Analyse theoretical insights on colour perception in children aged 3-4 years; 2. Analyse methodological literature on the use of didactic games in the pre-school pedagogical process; 3. Carry out an empirical study on the use of didactic games to improve colour perception in children aged 3-4 years; 4. Gather the results of the empirical study on promoting the colour perception of 3 - to 4-year-olds through didactic games in the pedagogical process. Study methods: 1. Theoretical study method: literature analysis. 2. Empirical study methods: 2.1. pedagogical observation; 2.2. pedagogical experimental activity; 2.3. analysis of the data obtained. Study base: the study by the Bauska preschool “X” included 12 children aged 3 - 4. Structure and Content: Theoretical part presents a theoretical analysis of literature related to the promotion of color perception in the learning process using didactic games. It also includes a developmental overview of 3 - 4-year-old children. The empirical part describes an empirical study based on theoretical sources. The study involved observing children, planning a pedagogical intervention, and developing didactic games aimed at enhancing color perception. At the end of the study, a reassessment of the children was conducted, revealing that the purposeful use of didactic games in the pedagogical process significantly promotes the development of color perception in 3 - 4-year-old children. Diverse, creative, age-appropriate, and interest-based didactic games were found to be effective in enhancing color perception. Research Period: November 4, 2024 - March 14, 2025 Keywords: didactic games, promoting color perception, 3 - 4-year-old children. Qualification Structure: The qualification work consists of two parts: a theoretical section and an empirical part. The total length is 37 pages. The paper includes 4 figures, 3 tables, references to 26 sources, and 5 appendices.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70666
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV