Saudzīgas attieksmes pret dabu veidošanās literāro darbu iepazīšanās procesā
Author
Aļeksejeva, Rita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kriščune, Jolanta
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba autore: Rita Aļeksejeva Kvalifikācijas darba tēma ir “Saudzīgas attieksmes pret dabu veidošanās literāro darbu iepazīšanas procesā” Kvalifikācijas darba vadītājs: Jolanta Kriščune Kvalifikācijas darba mērķis: teorētiski pētīt un praktiski pārbaudīt bērnu saudzīgas attieksmes pret dabu veidošanos literāro darbu iepazīšanas procesā Kvalifikācijas darba pirmajā nodaļā darba autore analizē attieksmju raksturojumu pedagoģijas un psiholoģijas literatūras avotos. Izzina 2.vecumposma (4-5 gadi) bērnu īpatnības un dabas nozīmi bērna personības attīstībā. Teorētiski pēta literāro darbu izmantošanas iespējas. Kvalifikācijas darba otrajā nodaļā tika veikts empīriskais pētījums, kā ar literāro darbu iepazīšanās procesā attīstīt bērnos saudzīgu attieksmi pret dabu. Tika noteikts pētāmās tēmas jautājums, izstrādāts plāns un pētīšanas metodes. Tika noteikts bērnu sākotnējais attīstības līmenis un vēlēšanās saudzēt dabu, darba autore noskaidroja un izvērtēja grupas bērnu problēmsituācijas un to risināšanas iespējas, atlasīja piemērotāku literatūru. Īstenoja gan iekštelpu, gan pastaigas laikā literatūras izlasīšanu un analīzi, veica kopā ar bērniem radošu aktivitāti un izvērtēja attīstības dinamiku, piefiksēja izmaiņas. Empīriskajā daļā tika praktiski apstiprinājās kvalifikācijas darba jautājums, ka literārie darbi sekmēs saudzīgu attieksmi pret dabu, pie nosacījuma, ka darba autore secīgi izmantos izvirzītos kritērijus. Pētījuma mērķis: teorētiski pētīt un praktiski pārbaudīt bērnu saudzīgas attieksmes pret dabu veidošanos literāro darbu iepazīšanas procesā Pētījuma objekts: literārie darbi (dzeja) pirmsskolā Pētījuma priekšmets: bērna saudzīgas attieksmes pret dabu Pētījuma uzdevumi: 1.Izprast un izzināt attieksmju būtību pedagoģijas un psiholoģijas atziņās; 2.Izzināt dabas nozīmi bērna personības attīstībā; 3.Izzināt 2.vecumposma (4-5 gadi) attīstības īpatnības pētāmā temata kontekstā; 4.Teorētiski un praktiski pētīt literāro darbu (dzejas) nozīmi bērna attīstībā un to izmantošanas iespējas 5.Analizēt empīriski iegūtos datus. Pētījuma jautājums: Kā literārie darbi (dzeja) ietekmē pirmsskolas vecuma bērnu attieksmi pret dabu? Pētījuma metodes: 1. Teorētiskā – zinātniskās literatūras analīze; 2. Empīriskās – pārrunas, novērojums, bērnu attīstības izpēte pētāmā temata kontekstā, datu apstrāde, gatavo bērnu darbu analīze. Pētījuma bāze – Pirmsskolas izglītības iestāde X, 14 bērni vecumā no 4 līdz 5 gadiem, skolotāja Atslēgas vārdi: daba, literārie darbi, attieksmes, pedagoģiskais process, plānošana Kvalifikācijas darbs sastāv no 38 lappusēm, 12 attēliem, 4 tabulām, 5 pielikumiem, 34 literatūras avotiem Author of qualification paper: Rita Aļeksejeva The topic of the qualification work: “Formation of a caring attitude towards nature in the process of getting to know literary works” Supervisor: Jolanta Kriščune The purpose of the qualification work: to study the formation of a kind attitude towards nature in children of the age group (4-5 years) in the process of getting to know literary works. In the first chapter of the qualification work, the author analyses the characteristics of attitudes in the literature of pedagogy and psychology. The author studies the peculiarities of children of the 2nd age stage (4-5 years) and the role of nature in the development of the child's personality. Theoretically explores the possibilities of using literary works. In the second chapter of the qualification work, an empirical study was carried out on how to develop in children a considerate attitude towards nature through the process of familiarisation with literary works. The question was defined, the plan and the research methods were developed. The children's initial level of development and willingness to respect nature were determined, the author identified and evaluated the problem situations of the children in the group and the possibilities of solving them, selected the most appropriate. Both indoors and during walks, literature was read and analyzed, creative activities were carried out with children, and the dynamics of development were evaluated, changes were recorded. In the empirical part, the question of the qualification work was practically confirmed, that literary works promote a careful attitude towards nature, provided that the authors of the work consistently use the established criteria. Aim of the study: to theoretically investigate and practically test the development of children's attitudes towards nature in the process of exploring literary works Object of the study: literary works (poetry) in pre-school Subject of the study: children's attitudes towards nature Objectives of the study: 1.to understand and explore the essence of attitudes in pedagogical and psychological knowledge; 2.to explore the role of nature in the development of the child's personality; 3.to explore the developmental peculiarities of the 2nd age stage (4-5 years) in the context of the topic under study; 4. to study theoretically and practically the role of literary works (poetry) in child development and the possibilities of their use 5.Analyse empirically obtained data. Research question: How do literary works (poetry) influence preschool children's attitudes towards nature? Research methods: Theoretical - analysis of scientific literature; Empirical - interviews, observation, study of children's development in the context of the topic under study, data processing, analysis of children's finished works. Research base: preschool educational institution X, 14 children aged 4 to 5 years, teacher Keywords: nature, literary works, attitudes, pedagogical pro