Apzinātības vingrinājumu izmantošana pedagoģiskajā procesā 4–5 gadus veciem bērniem
Автор
Cukmača-Razdovska, Inita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Jofe-Bordjakovska, Alina
Дата
2025Metadata
Показать полную информациюАннотации
Darba autore Inita Cukmača–Razdovska, izstrādāja kvalifikācijas darbu “Apzinātības vingrinājumu izmantošana pedagoģiskajā procesā 4–5 gadus veciem bērniem”. Darba mērķis ir teorētiski noskaidrot un praktiski pārbaudīt kā apzinātības vingrinājumi ietekmē pedagoģisko procesu 4–5 gadus veciem bērniem. Pētījuma teorētiskajā daļā tiek analizēts un aprakstīts apzinātības vingrinājumu jēdziens, apkopota informācija par jaunākajiem pētījumiem saistībā ar to ietekmi uz bērnu un pedagoģisko procesu. Apkopotas un aprakstītas psihologu un pedagogu galvenās atziņas par 4–5 gadus vecu bērnu sociāli emocionālo raksturojumu, kā arī apskatīti pedagoģiskā procesa nosacījumi, lai veiksmīgāk spētu atbildēt uz pētījuma jautājumu, kādi pedagoģiskie nosacījumi ir jāievēro apzinātības vingrinājumu integrēšanā pedagoģiskajā procesā 4–5 gadus veciem bērniem? Darba otrajā daļā tika veikts empīriskais pētījums, lai noskaidrotu apzinātības vingrinājumu ietekmi uz pedagoģisko procesu un bērnu sociāli emocionālo attīstību. Pētījuma ietvarā tika raksturota grupa, novēroti bērni pirms un pēc pedagoģiskās intervences, kā arī tika veiktas divu ekspertu intervijas. Pedagoģiskās izmēģinājumdarbības laikā 4 mēnešu garumā tika izmantoti 25 apzinātības pamatvingrinājumi. Noslēgumā tiek aprakstīti empīriskā pētījuma rezultāti, kas liecina par apzinātības vingrinājumu pozitīvo ietekmi uz bērnu sociāli emocionālo attīstību un mācību vidi, tiek apkopoti secinājumi un izstrādāti priekšlikumi. Darba apjoms ir 41 lpp., darba saturā ietilpst 7 attēli, 5 tabulas, literatūras saraksts ar 32 vienībām un 7 pielikumi. Atslēgas vārdi: apzinātība, apzinātības vingrinājumi, sociāli emocionālā attīstība, pedagoģiskais process, 4–5 gadus veci bērni. The author, Inita Cukmača–Razdovska, developed the qualification work “The use of Mindfulness Exercises in the Educational Process for 4 to 5 Year Old Children.” The purpose of the work is to clarify on how the mindfulness exercises affect educational process in children of age from 4 to 5 both in theory and in practice. The theoretical part of the study includes analyses of the theories of mindfulness exercises, collected information on the latest research regarding their impact on the children and pedagogical process. Summarizes and describes the main findings of psychologists and educators about the social - emotional characteristics of 4-5 year old children. Examines the conditions of the pedagogical process in order to successfully answer the research question: what pedagogical principles should be fallowed when integrating mindfulness exercises into pedagogical process? In the second part of the work, an empirical study is conducted to determine the impact of mindfulness exercises on the pedagogical process and children's social - emotional development. The study described a group of children, observed them before and after pedagogical intervention, as well an interview with two experts was conducted. During the pedagogical process, 25 basic principles of mindfulness were used over a period of 4 months. The results of the empirical research described in conclusion, reflects the positive impact of mindfulness exercises on the child's social - emotional development and learning environment. Conclusions are summarized and proposals are developed. The qualification work consists of 41 pages, 7 images, 5 tables, 32 bibliographical units and 7 attachments. Key words: mindfulness, mindfulness exercises, social-emotional development, pedagogical process, 4–5 old children.