Vārdu krājuma pilnveide 4 gadus veciem bērniem rotaļās pirmsskolā
Автор
Stikāne, Zita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Laganovska, Egija
Дата
2025Metadata
Показать полную информациюАннотации
Kvalifikācijas darba nosaukums: Vārdu krājuma pilnveide 4 gadus veciem bērniem rotaļās pirmsskolā Darba autore: Zita Stikāne Darba vadītāja: Mg. paed. Egija Laganovska Šī kvalifikācijas darba mērķis ir izpētīt un pārbaudīt, kā rotaļas pirmsskolas izglītības procesā veicina četru gadu vecu bērnu vārdu krājuma pilnveidi. Teorētiskajā daļā analizēti bērna valodas attīstības psiholingvistiskie un pedagoģiskie aspekti, balstoties uz tādu nozīmīgu teorētiķu kā M. Montesori, Ž. Piažē, Z. Freida, B. Skinera un N. Čomska atziņām. Tiek aplūkoti arī mūsdienīgi pētījumi par rotaļu nozīmi valodas apguvē un sistematizēta rotaļu klasifikācija pirmsskolas pedagoģijā. Empīriskajā daļā veikts pedagoģisks pētījums Rīgas pirmsskolas izglītības iestādē ar 10 četru gadu veciem bērniem. Tika izstrādāti valodas novērtēšanas kritēriji un organizētas dažādas tematiskas rotaļas, kuru ietvaros tika novērots vārdu krājuma progress. Pētījuma rezultāti liecina par būtisku bērnu valodas prasmju uzlabojumu, kas apliecina rotaļas efektivitāti bērna leksiskās attīstības veicināšanā. Darba apjoms: 34 lpp., iekļautas 4 tabulas, 2 diagrammas, izmantoti 18 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: valodas attīstība, vārdu krājums, rotaļas, pirmsskolas vecuma bērni, pedagoģiskais pētījums. Title of the Qualification Paper: Vocabulary Development in 4-Year-Old Children Through Play in Preschool Author: Zita Stikāne Supervisor: Mg. paed. Egija Laganovska The aim of this qualification paper is to explore and examine how play in preschool contributes to the vocabulary development of 4-year-old children. The theoretical part analyses psycholinguistic and pedagogical aspects of language development, drawing on the theories of M. Montessori, J. Piaget, Z. Freud, B.F. Skinner, and N. Chomsky. It also reviews modern research on the interaction between play and language acquisition, and classifies different types of play in the context of preschool education. The empirical part presents a pedagogical study conducted in a preschool in Riga with a group of ten 4-year-old children. Evaluation criteria were developed and thematic play activities were implemented to monitor the development of children’s vocabulary. A comparison of results at the beginning and end of the study shows significant progress in all aspects of language development, confirming the effectiveness of play in enriching children's lexical skills. Length of the paper: 34 pages, including 4 tables, 2 diagrams, and 18 literature sources. Keywords: language development, vocabulary, play, preschool children, pedagogical research.