• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kustību rotaļa – 5-6 gadīga pirmsskolēna sadarbības prasmju attīstības veicinātāja

Thumbnail
View/Open
299-108923-Silna_Jana_js21190.pdf (1.069Mb)
Author
Siļņa, Jana
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba autore: Jana Siļņa. Bakalaura darba nosaukums: Kustību rotaļa – 5-6 gadīga pirmsskolēna sadarbības prasmju attīstības veicinātāja. Bakalaura darba mērķis: teorētiski izzināt un praktiski pielietot kustības rotaļas 5-6 gadīgu bērnu sadarbības prasmes veicināšanā. Pirmajā nodaļā tika veikta teorijas analīze. Tiek analizēti un aprakstīti informācijas avoti par 5-6 gadus vecu bērnu attīstības likumsakarībām. Darbā sniegts sadarbības prasmju skaidrojums un to attīstības nozīme pirmsskolas vecuma bērniem. Tika izzināta kustību rotaļu pielietošana bērnu sadarbības prasmju attīstībā, kā arī to organizēšanas nosacījumi. Otrajā nodaļā tika veikts empīriskais pētījums, lai noskaidrotu, kā kustību rotaļas veicina 5-6 gadīga pirmsskolēna sadarbības prasmju attīstību. Pētījuma sākumā tika veiktas intervijas ar pirmsskolas skolotājām, lai noskaidrotu kustību rotaļu nozīmi bērnu sadarbības prasmju veicināšanā. 5-6 gadīgu bērnu novērošana un viņu sadarbības prasmju novērtēšana pēc izvirzītajiem kritērijiem (sk. 1.tabulu). Pēc tam tika organizēts pedagoģiskais process, iekļaujot kustību rotaļas, kas vērstas uz sadarbības prasmju uzlabošanu un attīstīšanu. Pētījuma beigās tika veikta atkārtota sadarbības prasmju novērtēšana un izdarīti secinājumi, kas apliecināja, ka kustību rotaļas veicina 5-6 gadīgu bērnu sadarbības prasmes. Šie secinājumi palīdzēja sniegt atbildi uz pētījuma jautājumu: Kā kustību rotaļas veicina 5-6 gadīga pirmsskolēna sadarbības prasmju attīstību? Atslēgas vārdi: sadarbības prasmes, sadarbība, kustību rotaļa, 5-6 gadīgi pirmsskolēni, pirmsskola. Bakalaura darba apjoms: 51 lappuses, tsk. – 3 tabulas, 6 attēli, 2 pielikumi, 42 izmantoti literatūras avoti.
 
Bachelor's Thesis Author: Jana Siļņa. Subject of Bachelor's Thesis: Movement play as a stimulant for the development of collaboration skills in 5-6-year old preschoolers. Aim: theoretically explor and practical apply of movement plays in collaboration skills in 5-6-year old children. The first chapter analyses the theory. Information sources on the development of 5-6-year old children are analysed and described. Additionally, an explanation of collaboration skills and their importance for preschool-aged children provided. The application of movement play in the development of children's collaboration skills is explored, as well as the conditions for their organisation. In the second chapter, an empirical study was conducted to determine how movement play contributes to the development of collaboration skills in 5-6-year old preschoolers. At the beginning of the study, interviews were conducted with preschool teachers to explore the significance of movement play in fostering childrens cooperation skills. Observation of 5-6 year-old children and evaluations of their collaboration skills were carried out based on predetermined criteria (seee Table 1). Following this, a pedagogical process was organized, incorporating movement playes aimed ar improving and developing collaboration skills. At the end of the study, a repeated evaluation of collaboration skills was performed, and conclusion were drawn, confirming that movement playes contribute to the development of collaboration skills in 5-6 year-old children. These conclusions helped to answer the research question: How do movement playes promote the development of collaboration skills in 5-6-year-old preschool children? Keywords: collaboration skills, collaboration, movement play, 5-6-year-old preschool children, pre-school. Bachelor's Thesis volume: 51 pages, including – 3 tables, 6 pictures, 2 attachments, 42 sources of literature have been used.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70841
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV