Pužļu izmantošana 4 - 5 gadus vecu bērnu uzmanības noturības veicināšanai rotaļnodarbībā
Автор
Uldriķe, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kricka, Ilze
Дата
2025Metadata
Показать полную информациюАннотации
Kvalifikācijas darbu izstrādāja Kristīne Uldriķe, darba tēma: “Pužļu izmantošana 4–5 gadus vecu bērnu uzmanības noturības veicināšanai”. Ir zināms, ka nav lietu uz pasaules, kuras varētu paveikt bez pienācīgas rūpības un noteikta uzmanības daudzuma. Dažādu modalitāšu (vizuāla, audiāla, taktila u. c. maņu) uzmanība ir viens no cilvēka prāta un smadzeņu pamata procesiem, bez kuriem nevar iegūt jaunas zināšanas. Uzmanības spēja nepieciešama, lai darbotos plānveidā un secīgi. 4–5 gadu vecumā bērna uzmanība vēl attīstās, tāpēc ar dažāda veida puzles vingrinājumiem var palīdzēt stiprināt bērna uzmanības noturību. Veicamā pētījuma darba mērķis ir praktiski pētīt 4–5 gadu vecu bērnu uzmanības veicināšanas iespējas darbā ar puzlēm. Mērķa sasniegšanai tika veikts pētījums, cik ilgi bērns spēj noturēt uzmanību, darbā izmantojot puzli, kāda ir bērnu reakcija, ja zūd koncentrēšanās un veicamais uzdevums neizdodas, kādi faktori to veicina vai ietekmē. Pētījumā piedalījās 12 bērni, novērojumi tika veikti izglītības iestādē X. Darba galvenie secinājumi – koncentrēšanās spējas jeb uzmanības noturība ko bērns pavada pievērsies vienam objektam vai aktivitātei, līdz to izjauc novēršanās, ir atbilstoša vidējiem noteiktajiem rādītājiem konkrētajā vecumposmā. Pužļu likšana veicina bērna loģisko domāšanu, formas un krāsu atpazīšanu, kā arī spēju risināt problēmas patstāvīgi. Bērni iemācās saskatīt uzdevuma mērķi, izvirzīt darbības posmus, kas veicina strukturētāku uzmanības izmantošanu. Ņemot vērā, ka bērna galvenais izziņas process noris caur rotaļāšanos, puzles likšana ir lielisks veids kā vingrināt bērna uzmanību. Kvalifikācijas darbs sastāv no 34 lapaspusēm, kurā ir redzami 13 attēli. Šajā darbā tika izmantoti 16 literatūras avoti: 10 latviešu valodā un 6 svešvalodā, un tam pievienoti 2 pielikumi. The qualification project was developed by Kristīne Uldriķe, the topic of the work: “The use of puppets to promote attention span in 4–5-year-old children”. It is well known that there are no things in the world that can be done without due care and a certain amount of attention. Attention of different modalities (visual, auditory, tactile, etc.) is one of the basic processes of the human mind and brain, without which new knowledge cannot be acquired. Attention is necessary for the ability to act in a planned and sequential manner. At the age of 4–5 years, attention is still developing, so different types of puzzle exercises can help to strengthen the child's attention span. The aim of the research work to be carried out is to investigate in practice the possibilities of promoting attention in 4–5-year-old children by working with puzzles. To achieve this aim, a study was carried out to investigate how long a child can sustain attention when working with puzzles, what children's reactions are when they lose concentration and fail in a task, and what factors contribute to or influence this. 12 children took part in the study, the observations were carried out in educational establishment X. The main findings of the paper are that the child's concentration, or the sustained attention spent on one object or activity until distraction interrupts it, is in line with the average for the age group. Puzzles promote children's logical thinking, shape and colour recognition, and the ability to solve problems independently. Children learn to see the purpose of a task, to identify the steps of an activity, which contributes to a more structured use of attention. Given that the child's main cognitive process is through play, doing puzzles is a great way to exercise the child's attention. The qualification work consists of 34 pages showing 13 images. The 16 literature sources used in this work are: 10 in Latvian and 6 in a foreign language, and 2 attached annexes.