Tekstpratības attīstīšanas paņēmieni 4. klašu skolēnu kritiskās domāšanas pilnveidei priekšmetā “Sociālās zinības un vēsture”
Author
Pētersone, Ksenija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Koļesņikova, Irina
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Darbs veltīts tekstpratības attīstīšanas paņēmienu izpētei 4. klašu skolēnu kritiskās domāšanas pilnveidei mācību priekšmetā “Sociālās zinības un vēsture”. Agrīnajā pamatskolas posmā ir būtiski attīstīt skolēnu spēju apzināti uztvert un izvērtēt informāciju, tāpēc tekstpratība un kritiskā domāšana jāpilnveido kā savstarpēji saistītas prasmes. Teorētiskajā daļā analizēta šo prasmju būtība un attīstības iespējas. Empīriskajā daļā tika veikta skolēnu un vecāku aptauja, aprobēti tekstpratības paņēmieni mācību stundās un izvērtēti skolēnu snieguma rezultāti. Iegūtie dati apstiprina izvēlēto paņēmienu efektivitāti kritiskās domāšanas pilnveidē. This thesis is dedicated to exploring strategies for developing literacy to enhance critical thinking in 4th grade students within the subject “Social Studies and History.” At the early primary school stage, it is essential to develop pupils’ ability to consciously comprehend and evaluate information; therefore, literacy and critical thinking should be fostered as interrelated skills. The theoretical part analyses the nature of these skills and possibilities for their development. The empirical part includes surveys of pupils and parents, implementation of literacy strategies during lessons, and evaluation of pupil performance. The results confirm the effectiveness of the chosen strategies in improving critical thinking.