Trenera un vecāku sadarbība 12-16 gadus vecu tenisistu psiholoģiskās sagatavotības sekmēšanā.
Автор
Matjunina, Amēlija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Klempere-Sipjagina, Agita
Дата
2025Metadata
Показать полную информациюАннотации
Teniss ir sporta veids, kurā vecākiem ir būtiska loma. Tomēr vecākiem, kuri iesaistās bērna sportiskajā audzināšanā, var pietrūkt zināšanu un prasmju, lai nodrošinātu optimālu atbalstu. Tāpēc efektīvai sporta audzināšanai ir nepieciešama sadarbība ar profesionāļiem, piemēram, treneriem. Veiksmīgai sportista attīstībai un sagatavotībai svarīga ir ne tikai individuālā pieeja, bet arī strukturēta un mērķtiecīga sadarbība starp treneri un vecākiem. Optimāls modelis ir komplementāra sadarbība, kur treneris piedāvā profesionālu virzību un vecāki sniedz emocionālu atbalstu, neiejaucoties treniņu metodikā. Šāda funkcionāla mijiedarbība, kurā katra puse pilda atbilstošu lomu, veido stipru atbalsta sistēmu sportistam. Īpaši nozīmīgi ir uzturēt kvalitatīvu komunikāciju starp visām iesaistītajām pusēm – vecākiem, treneri un spēlētāju – tādējādi veidojot t.s. komunikācijas trijstūri, kas veicina emocionālo līdzsvaru un motivāciju. Trenerim jāspēj arī saprast, kādā posmā atrodas konkrētās ģimenes attiecības ar sportu un kā šī dinamika ietekmē jaunā tenisista attīstību un sagatavotību. Bakalaura darba mērķis: Izpētīt treneru un vecāku un to ietekmi uz 12–16 gadus vecu tenisistu psiholoģisko sagatavotību. Pētījuma objekts: Sportisti vecumā no 12 līdz 16 gadiem. Pētījuma priekšmets: Treneru un vecāku sadarbība. Pētījuma metodes: literatūras analīze; aptauja; intervija; novērošana; datu ansadaralīze. Pētījuma bāze: Rīgas X tenisa skolā. Atslēgvārdi:sadarbība, treneris, vecāki, psiholoģiskā sagatavošana, tenisisti, sporta izglītība, sporta psiholoģija, treniņu process. Tennis is a sport in which parents play a crucial role. However, parents involved in the athletic development of their children may lack the necessary knowledge and skills to provide optimal support. Therefore, effective cooperation with professionals, such as coaches, is essential to ensure successful athletic development. Successful athlete development requires not only an individualized approach but also a structured and goal-oriented collaboration between the coach and the parents. An optimal model is complementary cooperation, where the coach provides professional guidance, while the parents offer emotional support without interfering in the training methodology. This kind of functional interaction, where each party fulfills a clearly defined role, forms a strong support system for the athlete. It is particularly important to maintain high-quality communication among all parties involved – parents, coach, and athlete – thus forming a so-called communication triangle, which promotes emotional balance and motivation. The coach must also understand the current stage of the family's relationship with sport and how this dynamic affects the young tennis player's development. Objective of the Bachelor's Thesis: To investigate coach–parent collaboration and its impact on the psychological preparation of tennis players aged 12 to 16. Research Subject: Athletes aged 12 to 16. Research Focus: Cooperation between coaches and parents. Research Methods: Literature analysis; survey; interview; observation; data analysis. Research Base: Riga X Tennis School. Keywords: cooperation, coach, parents, psychological preparation, tennis players, sports education, sports psychology, training process.