Tekstpratības attīstība dabaszinībās 3. klasē
Автор
Ozols, Juris
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kalniņa, Daiga
Дата
2025Metadata
Показать полную информациюАннотации
Darba autors: Juris Ozols Darba nosaukums: Tekstpratības attīstība dabaszinībās 3. klasē. Zinātniskais vadītājs: Daiga Kalniņa Bakalaura darba mērķis: Izpētīt efektīvas metodes tekstpratības attīstībai dabaszinību mācību procesā 3. klasē. Bakalaura darbā pētīta tekstpratības attīstība dabaszinībās 3. klases skolēniem. Teorētiskajā daļā tika veikta zinātniskās literatūras analīzi, koncentrējoties uz tekstpratības definīciju, mācību uzdevumu izveides principiem un stratēģijām, kā veicināt teksta izpratni dabaszinību kontekstā. Darba uzdevuma mērķis, izmantojot tēmu "No kā veidota Zeme?", bija iesaistīt skolēnus mācību uzdevumu veikšanā un darbā ar tekstiem, lai novērtētu dažādu tekstpratības metožu efektivitāti. Pētījums balstās uz vairākām metodēm, tostarp literatūras analīzi un aprakstošo statistiku. Rezultātā tika iegūta padziļināta izpratne par efektīvām tekstpratības metodēm 3. klasē, kā arī apkopota pētnieciskā darba praktiskās darbības pieredze šajā jomā. Tika analizēti skolēnu sasniegumi tekstpratības attīstīšanu. Pētījumā izstrādātās metodes var palīdzēt skolotājiem veicināt skolēnu zināšanu un prasmju attīstību dabaszinībās, kā arī sekmēt viņu patstāvīgu mācīšanos un kritisko domāšanu. Pētījuma mērķis bija novērtēt tekstpratības metožu efektivitāti, izmantojot tēmu "No kā veidota Zeme?", un sniegt praktiskus ieteikumus skolotājiem, kā uzlabot skolēnu tekstpratības prasmes. Pētījumā ir 62 lpp., 9 tabulas un 18 attēli, 31 bibliogrāfiskā satura vienības un 3 pielikumi. Atslēgvārdi: Tekstpratība, dabaszinības, 3. klase, mācību metodes, metodiskas rekomendācijas. Bakalaura darbs sastāv no ievada, trijām pamatdaļām, secinājumiem, pielikuma un literatūras avotu saraksta. Author of the Thesis: Juris Ozols Title of the Thesis: Developing Reading Literacy in Natural Sciences in Grade 3 Scientific Supervisor: Daiga Kalniņa Objective of the Bachelor’s Thesis: To explore effective methods for developing reading literacy in the learning process of natural sciences in grade 3. The bachelor’s thesis explores the development of reading literacy among 3rd grade students within the context of natural sciences. In the theoretical part, an analysis of scientific literature was conducted, focusing on the definition of reading literacy, the principles of designing learning tasks, and strategies to promote text comprehension in the context of natural science education. The aim of the study task, using the topic “What is the Earth made of?”, was to engage students in learning activities and text-based work to evaluate the effectiveness of different reading literacy methods. The study is based on several methods, including literature analysis and descriptive statistics. As a result, an in-depth understanding was gained about effective methods for developing reading literacy in grade 3, along with the practical experience acquired during the research. Students’ achievements in reading literacy development were analyzed. The methods developed in this study may help teachers foster students’ knowledge and skills in natural sciences, as well as support their independent learning and critical thinking. The goal of the study was to assess the effectiveness of reading literacy methods using the topic “What is the Earth made of?” and to provide practical recommendations for teachers on how to improve students’ reading literacy skills. The study consists of 62 pages, 9 tables and 18 figures, 31 bibliographic sources, and 3 appendices. Keywords: Reading literacy, natural sciences, grade 3, teaching methods, methodological recommendations. The bachelor’s thesis consists of an introduction, three main chapters, conclusions, appendices, and a list of references.