5. klases skolēnu radošās rakstīšanas veicināšana
Autor
Zalāne, Krista Anna
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stikute, Elita
Datum
2025Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Laikā, kad kompetenču pieeja izglītībā akcentē radošuma un kritiskās domāšanas nozīmi, radošās rakstīšanas integrēšana pamatskolas literatūras stundās iegūst īpašu aktualitāti. Tomēr līdz šim trūcis didaktisko risinājumu, kas sistemātiski attīstītu skolēnu radošās rakstīšanas prasmes. Diplomdarba “5. klases skolēnu radošās rakstīšanas veicināšana” mērķis bija izstrādāt didaktisko materiālu 5. klases skolēnu radošās rakstīšanas veicināšanai un izvērtēt tā ietekmi uz skolēnu stāstu rakstīšanas prasmēm un literārā teksta izpratni. Pētījuma pamatā ir darbības pētījums, izstrādājot un aprobējot desmit literatūras stundu ciklu ar pakāpeniskiem radošās rakstīšanas uzdevumiem, kura gaitā skolēni soli pa solim radīja oriģinālu stāstu. Skolēnu radītie teksti un diagnostikas darbi pirms un pēc cikla tika analizēti, lai izvērtētu viņu prasmju un zināšanu izaugsmi. Rezultāti liecina, ka radošo uzdevumu integrēšana veicināja skolēnu valodas lietojuma precizitāti un radošumu, padziļināja izpratni par stāsta struktūru, kā arī paaugstināja skolēnu motivāciju un pārliecību par savām rakstītprasmēm. Balstoties uz secinājumiem, darbā sniegti arī ieteikumi regulāri iekļaut radošās rakstīšanas uzdevumus literatūras stundās, veidot secīgus radošās rakstīšanas stundu ciklus un izmantot formatīvo vērtēšanu, lai sekmētu skolēnu radošās rakstīšanas prasmes. Today’s competency-based education emphasizes creativity and critical thinking, making the integration of creative writing into primary school literature classes particularly relevant. However, instructional tools for systematically developing pupils’ creative writing skills have been lacking. In this context, the aim of the thesis was to develop instructional materials to promote creative writing among 5th-grade pupils and to evaluate the impact of their integration on pupils’ story-writing skills and understanding of literary texts. The study was conducted within an action research framework by implementing a ten-lesson teaching cycle with step-by-step creative writing tasks during which pupils gradually created an original story. Pre- and post-cycle diagnostic tests and pupils’ creative texts were analyzed to assess their development of skills and knowledge. The results indicate that integrating creative tasks enhanced pupils’ language accuracy and creativity, deepened their understanding of narrative structure, and increased their motivation and confidence in writing. Based on the findings, the thesis offers recommendations to regularly incorporate creative writing tasks into literature lessons, implement structured creative writing lesson cycles, and utilize formative assessment to foster students’ creative writing skills.