• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tekstpratības uzdevumu individualizācija 7.klasē vēstures stundās

Thumbnail
View/Open
299-109069-Tuvi_Olivija_ot19006.pdf (859.3Kb)
Author
Tuvi, Olīvija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Klempere-Sipjagina, Agita
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarba tēma ir “Tekstpratības uzdevumu individualizācija 7.klasē vēstures stundās”. Tekstpratība ir kompleksa pratība, ko cilvēks ik dienu pielieto visas dzīves garumā un ko svarīgi pastāvīgi attīstīt informācijas pārbagātības laikmetā. Skolēnu tekstpratības pētniecība ir aktuāla, jo praksē novērots, ka daudziem skolēniem tekstpratība sagādā grūtības. Pētījuma ietvaros meklētas tekstpratības uzlabošanas iespējas vēstures mācību stundās 7. klasē, kurā mācās skolēni ar mācīšanās un garīgās attīstības traucējumiem. Lai sasniegtu šo mērķi, tika veikts empīriskais pētījums, kurā aprobēti skolēniem pielāgoti tekstpratības uzdevumi, novērota un aprakstīta skolēnu darbība, veikta fokusgrupas intervija un tās rezultātu analīze, kā arī formulēti secinājumi un priekšlikumi. Atslēgvārdi: tekstpratība, Latvijas un pasaules vēsture, 7.klase, speciālā izglītība
 
The topic of the diploma thesis is “Individualization of Text Literacy Tasks in 7th Grade History Lessons”. Text literacy is a complex literacy that a person uses every day throughout his life and which is important to constantly develop in the era of information abundance. Research on students' text literacy is relevant, because in practice it has been observed that many students have difficulties with text literacy. The research sought opportunities to improve text literacy in history lessons in 7th grade, where students with learning and mental development disorders study. To achieve the aim of the work, an empirical study was conducted, in which text literacy tasks adapted to students were tested, students' activities were observed and described, a focus group interview was conducted and its results were analyzed, as well as conclusions and proposals were formulated. Keywords: text literacy, Latvian and world history, 7th grade, special education
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70882
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV