3 - 4 gadus vecu bērnu vārdu krājumu paplašināšana āra vidē
Autor
Talente, Irina
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Jofe-Bordjakovska, Alina
Datum
2025Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kvalifikācijas darba temats: 3 - 4 gadus vecu bērnu vārdu krājumu paplašināšana āra vidē. Darba autore: Irina Talente. Darba vadītāja: Mg. paed. Alina Jofe-Bordjakovska. Pētījuma mērķis: teorētiski izzināt un praktiski izpētīt kā āra vide veicina 3–4 gadus vecu bērnu vārdu krājuma attīstību. Kvalifikācijas darbs sastāv no divām daļām - teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā ir veikta zinātniskās literatūras analīze par vārdu krājumu attīstību pirmsskolas vecuma bērniem un mācību procesa iespējām āra vidē, kā arī tās ietekmi uz valodas attīstību. Pamatojoties uz minētiem avotiem un zinātniskām atziņām var secināt, ka āra vides aktivitātes pozitīvi ietekmē vārdu krājumu paplašināšanu un valodas attīstību. Empīriskajā daļā ir aprakstīta pētījuma norise, iegūtie dati un to analīze. Pētījums tika veikts ar 3-4 gadus veciem bērniem, vēršot uzmanību uz viņu vārdu krājuma paplašināšanu, izmantojot āra vides iespējas. Tika izmantotas vairākas pētījuma metodes, tostarp ekspertu intervijas, kas ļāva iegūt dziļāku, profesionāli pamatotu skatījumu uz kvalifikācijas darba tematu. Empīriskās daļas rezultāti tika apkopoti un analizēti, iegūstot pozitīvo kopsavilkumu par āra vides ietekmi uz 3-4 gadus vecus bērnu vārdu krājumu attīstību. Pētījuma secinājumi apstiprina, ka mērķtiecīgas un valodas attīstības veicinošas aktivitātes āra vidē pozitīvi ietekmē bērna valodas prasmes. Darba apjoms: 53 lpp.; 6 tabulas un 15 attēli; 36 literatūras vienības; 2 pielikumi. Atslēgvārdi: vārdu krājums, valoda, runa, āra vide, daba, paplašināšana. The topic of the work: Expanding outdoor vocabulary for 3-4 year olds. Author of the work: Irina Talente. Supervisor: Alina Jofe-Bordjakovska. The purpose of the research: theoretically explore and practically investigate how the outdoor environment contributes to the vocabulary development of 3-4 year olds. Scope of the work: the qualification consists of two parts - theoretical and empirical. The theoretical part includes an analysis of scientific literature on vocabulary development in preschool children and the possibilities of the learning process in the outdoor environment, as well as its impact on language development. On the basis of these sources and scientific knowledge, it can be concluded that outdoor activities have a positive impact on vocabulary expansion and language development. The empirical part describes the research process, the data obtained and their analysis. The study was conducted with 3-4 year old children, focusing on vocabulary expansion through outdoor activities. Several research methods were used, including expert interviews, which allowed for a deeper, more professionally grounded perspective on the topic of the qualification. The results of the empirical part were summarised and analysed, resulting in a positive summary of the influence of the outdoor environment on the vocabulary development of 3-4 year olds. The findings of the study confirm that purposeful and language development-enhancing activities in the outdoor environment have a positive impact on children's language skills. Amount of work: 53 pages; 6 tables and 15 pictures; 36 sources of literature; 2 annex. Keywords: vocabulary, language, speech, outdoor, nature, extension.