Diferencētu nodarbību kopas izstrāde ģeometrisko figūru apgūšanai 5-6 gadus veciem bērniem pirmsskolā
Author
Lore, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Nīmante, Dita
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba nosaukums: Diferencētu nodarbību kopas izstrāde ģeometrisko figū-ru apgūšanai 5-6 gadus veciem bērniem pirmsskolā. Darba autore: Elīna Lore – Jurševica. Darba zinātniskā vadītāja: Dr.paed. Dita Nīmante. Darba mērķis: teorētiski un praktiski izpētīt mācību procesa diferenciācijas iespējas matemātikas jomā pirmsskolā un izstrādāt metodiskos materiālus un ieteikumus diferencē-tam mācību procesam ģeometrisko figūru apgūšanai. Bakalaura darbs tika izstrādāts trīs daļās. Darba pirmajā daļā tika apkopota un anali-zēta teorētiskā literatūra par matemātikas jomu pirmsskolā, ģeometriskajām figūrām, to elementiem, īpašībām un apguves metodēm. Otrajā daļā tika analizēts diferenciācijas jē-dziens un tās iespēju izmantošana matemātikas jomā pirmsskolā. Bakalaura darba empīris-kajā daļā tika izstrādātā diferencētu nodarbību kopa ģeometrisko figūru apgūšanai un tā ap-robēta pirmsskolas iestādes grupā. Apkopojot pētījumā iegūtos datus ir secināts, ka pastāv vairākas mācību procesa diferenciācijas iespējas pirmsskolā ģeometrisko figūru apgūšanai - pielāgots mācīšanās temps, dažāda līmeņa uzdevumi, matemātikas centri, materiāli, kas pie-lāgoti dažādiem lasīšanas līmeņiem, individuālās instrukcijas un matemātiskās spēles. Bakalaura darbs sastāv no 61 lapaspuses, ietver 10 attēlus, 6 tabulas, tajā izmantoti 36 literatūras avoti, pievienoti 13 pielikumi. Atslēgas vārdi: diferenciācija, pirmsskola, matemātika, ģeometriskas figūras, pieci – seši gadi. Bachelor’s thesis title: Development of differentiated lesson sets for learning geo-metric shapes for children aged 5–6 years in preschool. Author: Elīna Lore – Jurševica. Scientific supervisor: Dr. paed. Dita Nīmante. Aim of the thesis: To explore both theoretically and practically the possibilities of differentiation in the teaching process within the field of mathematics in preschool, as well as to develop methodological materials and recommendations for a differentiated teaching process for learning geometric shapes. The bachelor’s thesis is divided into three parts. The first part compiles and analyses theoretical literature on the field of mathematics in preschool, as well as geometric shapes, their elements, properties, and learning methods. The second part analyses the concept of differentiation and its application possibilities in preschool mathematics. The empirical part of the thesis develops a set of differentiated lessons for learning geometric shapes and tests it with a preschool group. Based on the obtained data, it is concluded that there are several possibilities for differentiation in the teaching process in preschool for learning geometric shapes — an adapted learning pace, tasks of varying difficulty levels, mathematics centres, materials tailored to different reading levels, individual instructions, and mathematical games. The bachelor’s thesis consists of 61 pages, includes 10 figures and 6 tables, uses 36 literature sources, and contains 13 appendices. Keywords: differentiation, preschool, mathematics, geometric shapes, aged five-six years.