• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matemātiskās modelēšanas prasmes attīstīšana 9. klašu stundās

Thumbnail
View/Open
299-110413-Brakmane_Lelde_lb20100.pdf (1.458Mb)
Author
Brakmane, Lelde
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Mencis, Jānis
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījums ir balstīts uz nepieciešamību mērķtiecīgi attīstīt skolēnu matemātiskās modelēšanas prasmes kā nozīmīgu daļu no matemātiskās domāšanas veidošanās pamatskolā, sniedzot ieteikumus pedagogiem, kā mērķtiecīgi attīstīt šo prasmi, lai katrs skolēns uzlabotu savas matemātiskās modelēšanas prasmi. Darbā analizēti matemātiskās modelēšanas process un tā posmi, to īstenošana mācību. Pētījuma mērķis ir izpētīt matemātiskās modelēšanas ietekmi uz skolēnu matemātikas apguvi, analizēt prasmes attīstības pēctecību pamatskolas matemātikas mācību programmā un aprobēt mācību uzdevumus, kas sekmē šo prasmju attīstību. Pētījuma rezultātā ir apkopoti temati un aktivitātes no matemātikas mācību programmas, lai plānotu ilgtermiņa matemātiskās modelēšanas prasmes attīstīšanu pamatskolā, izveidots mācīšanās cikls prasmes pilnveidei 9. klašu skolēniem un izstrādāti ieteikumi skolotājiem.
 
The study is based on the necessity to purposefully develop students' mathematical modelling skills as a significant part of the formation of mathematical thinking in mathematics education. It provides recommendations for teachers on how to systematically develop this skill so that each student can improve their mathematical modelling ability. The paper analyzes the process of mathematical modelling and its stages, as well as their implementation in teaching. The aim of the study is to examine the impact of mathematical modelling on students’ mathematics learning, analyze the progression of skill development in the basic school mathematics curriculum, and test teaching tasks that promote the development of these skills. As a result of the study, topics and activities from the mathematics curriculum have been compiled to support the long-term development of mathematical modelling skills in basic education. A learning cycle has been created to enhance this skill for 9th-grade students, and recommendations have been developed for teachers.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/71007
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV