Dabas un bioloģijas izglītības centra izveide militārā mantojuma objektā - Valkas bunkuros
Autor
Vabale, Rēzija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Irbīte, Andra
Datum
2025Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Diplomdarbs “Dabas un bioloģijas izglītības centra izveide militārā mantojuma objektā – Valkas bunkuros” koncentrējas uz izglītības centra interjera projekta un ekspozīcijas koncepta izstrādi. Darba mērķis ir radīt funkcionālu un inovatīvu interjeru un ekspozīciju, kas veicina dabaszinātņu un vides izglītību, vienlaikus saglabājot un respektējot Valkas bunkuru militārā mantojuma vēsturisko identitāti. Pētījumā veikta līdzīgu izglītības centru analīze, apskatot to izglītības programmu saturu, ekspozīciju konceptus, mērķauditorijas iesaisti, interaktivitātes līmeni un mantojuma saglabāšanas aspektus. Šī analīze kalpo par pamatu interjera un ekspozīcijas koncepta veidošanai, kas harmoniski apvieno mūsdienīgas izglītības metodes ar specifiskajām militārā mantojuma objekta prasībām. Secinājumi uzsver, ka šāda izglītības centra izveide ne tikai veicinās reģionālo dabas un bioloģijas izglītību, bet arī kalpos kā katalizators kultūras mantojuma saglabāšanā un sabiedrības iesaistē. Valkas bunkuri kā dabas un bioloģijas izglītības centrs piesaistīs gan vietējos iedzīvotājus, gan apmeklētājus, stiprinot saikni starp izglītību un kultūru un veicinot ilgtspējīgu reģiona attīstību. Atslēgvārdi – interjers, pieejamība, izglītības centrs, militārais mantojums. The bachelor’s thesis “Creation of a Nature and Biology Education Center in a Military Heritage Site – Valkas Bunkers” focuses on the development of the interior design project and exhibition concept for the education center. The objective of the work is to create a functional and innovative interior and exhibition that promotes natural sciences and environmental education while preserving and respecting the historical identity of the Valkas Bunkers military heritage site. The research includes an analysis of similar education centers, examining their educational program content, exhibition concepts, target audience engagement, interactivity level, and heritage preservation aspects. This analysis serves as the foundation for creating an interior and exhibition concept that harmoniously combines modern educational methods with the specific requirements of the military heritage site. The conclusions emphasize that establishing such an education center will not only enhance regional nature and biology education but also act as a catalyst for cultural heritage preservation and community involvement. Valkas Bunkers, as a nature and biology education center, will attract both local residents and visitors, strengthening the connection between education and culture, and promoting sustainable regional development. Keywords – interior design, accessibility, education center, military heritage