Skaļās lasīšanas uzdevumi skolēnu teksta izpratnes pilnveidei angļu valodas stundās 5. Klasē
Автор
Soma, Marija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Auziņa, Anita
Дата
2025Metadata
Показать полную информациюАннотации
Šis bakalaura darbs pēta skaļās lasīšanas aktivitāšu īstenošanu un ietekmi uz 5. klases skolēnu lasīšanas izpratni angļu valodas stundās. Teorētiskajā daļā tiek apskatīti lasīšanas attīstības galvenie komponenti, fonemātiskā izpratne, lasīšanas plūdums, vārdu krājums un teksta izpratne, kā arī izvērtētas dažādu skaļās lasīšanas stratēģiju priekšrocības un ierobežojumi. Gadījuma pētījumā 24 piektklasnieki vispirms aizpildīja anketu par grūtībām lasīt angļu valodā, pildīja pirmo pārbaudes darbu savas lasīšanas izpratnes demonstrēšanai, pēc tam piedalījās četrās mērķtiecīgi organizētās angļu valodas stundās ar skaļās lasīšanas uzdevumiem, kurās bija integrēta vārdu krājuma mācīšana, jautājumu uzdošana, visas klases kopīga lasīšana un lasīšana pāros, kā arī skolotājas vadītas diskusijas. Pētījuma noslēgumā skolēni pildīja otro pārbaudes darbu un sniedza savu atgriezenisko saiti par pētījumā piedzīvoto. Gūtie rezultāti atklāja būtiskas izmaiņas skolēnu teksta izpratnē visos Blūma taksonomijas līmeņos. Ievērojami uzlabojās gan skolēnu pamata kognitīvajās prasmes (atcerēšanās, izpratne, pielietošana), gan vidējā līmeņa prasmes (analīze), kā arī būtiskas izmaiņas augstākā līmeņa uzdevumos (vērtēšana, radīšana). Skolēnu atgriezensikā saite liecināja par paaugstinātu iesaisti, pārliecību un motivāciju lasīt tekstus angļu valodā. This Bachelor’s Thesis explores the implementation and impact of read-aloud activities on Grade 5 students’ reading comprehension in English lessons. The theoretical framework reviews key components of reading development, phonemic awareness, fluency, vocabulary, and comprehension and examines the benefits and limitations of various read-aloud strategies. The case study involved 24 fifth graders who completed a questionnaire about difficulties in reading in English, a pre-test on reading comprehension, participated in a series of four read-aloud activities based English lessons incorporating vocabulary pre-teaching, dialogic questioning, choral and peer reading and the teacher’s guided discussions, and then took a post-test and gave a feedback about the gained experience. Results demonstrated significant gains across all Bloom’s Taxonomy cognitive levels for students’ reading comprehension, with mean scores rising markedly in lower-order (remembering, understanding, applying) and mid-order (analyzing) skills, and notable improvement in higher-order (evaluating, creating) activities. Students’ feedback highlighted increased engagement, confidence, and motivation to read texts in the English language.