Ekstensīvā lasīšana 7.klases skolēnu izpratnes pilnveidei par angļu valodas gramatikas laikiem
Autor
Ivanova, Dana
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kalniņa, Sandra
Datum
2025Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darba tēma ir “ Ekstensīvā lasīšana angļu valodas gramatisko laiku izpratnes attīstībai 7.klasē’’. Tēma ir aktuāla, jo daudzi skolēni joprojām izjūt grūtības ar gramatikas laikiem, īpaši ar Vienkāršo tagadni (Present Simple). Darba mērķis ir izpētīt, kā ekstensīvā lasīšana var veicināt skolēnu izpratni par gramatisko laiku lietojumu. Tika veikts pētījums vienā Latvijas pamatskolas klasēm, izmantojot anketas, novērojumus un skolēnu rakstu darbus. Rezultāti liecina, ka regulāra lasīšana skolēniem interesējošos kontekstos palīdz ne tikai uzlabot gramatisko izpratni, bet arī palielina motivāciju mācīties angļu valodu. Darba praktiskā nozīme ir iespēja izmantot ekstensīvās lasīšanas pieeju kā alternatīvu tradicionālai gramatikas mācīšanai pamatskolas posmā. Atslēgvārdi: ekstensīvā lasīšana, vienkāršā tagadne, 7.klases skolēni The thesis investigates the role of extensive reading in developing Grade 7 learners’ understanding of the Present Simple tense in English as a foreign language. In Latvia many learners struggle to apply basic grammatical rules, in particular, the use of Present Simple tense and third-person singular endings. This research explores how extensive reading activities, specifically story-based tasks and guided reading comprehension, can enhance learners’ grammar competence. Active research was carried out in a Latvian school over six months, involving diagnostic grammar tests, written story tasks, and classroom-based extensive reading exercises. The findings show that while certain activities, such as guided writing and listening with grammar focus, improved learners’ understanding, silent reading both in class and at home produced limited results. The challenges included lack of learners’ engagement, inconsistent preparation, and limited time for the intervention. Despite these obstacles, the study suggests that, when well-structured and supported, extensive reading has the potential to reinforce grammar possession in lower-secondary learners. The thesis concludes by emphasizing the importance of integrating meaningful and engaging reading practices into the curriculum to support grammar learning more effectively. Key words:extensive reading, the Present Simple tense, Grade 7 learners