Andreja Pumpura eposa ,,Lāčplēsis” analīze vēsturiskā un sabiedriskā kontekstā 9. klasē
Автор
Jansone, Anna
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stikute, Elita
Дата
2025Metadata
Показать полную информациюАннотации
Bakalaura darbā “Andreja Pumpura eposa “Lāčplēsis” analīze vēsturiskā un sabiedriskā kontekstā 9. klasē” pētīts, kā veidot literatūras mācību stundas, lai skolēniem radītu izpratni gan par eposa “Lāčplēsis” sižetu un idejām, gan par tā lomu latviešu sabiedrībā un kultūrā. Pētījuma mērķis ir izstrādāt literatūras mācību stundu plānojumu un mācību materiālus, kas veidotu izpratni par eposa “Lāčplēsis” galvenajiem tēliem, motīviem un simboliku, darba tapšanas laikmetu, eposā ietverto vēstures un folkloras materiālu, kā arī eposa nozīmīgumu latviešu sabiedrībā. Darba teorētiskajā daļā pamatots, kādēļ pamatskolas mācību procesā nepieciešams skatīt literāru darbu ārpus konkrētā teksta robežām, kā arī aplūkota Andreja Pumpura biogrāfija, eposa “Lāčplēsis” tapšanas vēsturiskais konteksts un šī daiļdarba galvenās idejas, tā nozīme dažādos laikos. Katrā nodaļā secināts, kas no šīs informācijas būtu jēgpilni izmantojams darbā ar pamatskolēniem. Pētījuma gaitā izstrādāts metodiskais plānojums un mācību materiāli eposa apguvei 9. klasē, kas aprobēti pedagoģiskās izmēģinājumdarbības laikā. Pēc izmēģinājumdarbības secināts, ka pētījuma mērķis ir sasniegts, jo izveidotās mācību stundas un mācību materiāli skolēniem ir veidojuši izpratni par eposa būtību un tā nozīmīgumu latviešu kultūrā. The bachelor's thesis “Analyzing Andrejs Pumpurs’ Epic "Lāčplēsis" in a Historical and Social Context in Grade 9” studies how to create literature lessons that create an understanding of both the plot and symbolism of the epic “Lāčplēsis”, as well as its role in Latvian society and culture. The aim of the research is to develop lesson plans and learning materials that create an understanding of the main characters, motifs and symbolism of the epic "Lāčplēsis", the era in which the work was created, the references to history and folklore included in the epic, as well as the significance of the epic in Latvian society. The theoretical part of the thesis justifies why it is necessary to view a literary work in its social and historical context in the middle school learning process. It also examines Andrejs Pumpurs’ biography, the historical context of the creation of the epic “Lāčplēsis” and the main ideas of this work, its significance in different times whilst and evaluates which parts of this information could be meaningfully used when working with middle school students. During the research, a methodological plan and learning materials were developed for the study of the epic in grade 9, and tested during the pedagogical trial. After the pedagogical trial, it was concluded that the goal of the study has been achieved, as the created lessons and teaching materials have given students an understanding of the essence of the epic and its significance in Latvian culture.