Latviešu valodas apguves pieredze un risinājumi diasporā
Autor
Berkans, Daniels Kevins
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Vulāne, Anna
Datum
2025Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Pētījuma Latviešu valodas apguves pieredze un risinājumi diasporā mērķis ir piedāvāt diferencētu mācību metodiku darbam diasporas nometnēs un pārliecināties par tā efektivitāti praksē, izstrādājot diferencētu latviešu valodas apguves materiālu visiem valodu līmeņiem tā, lai par konkrētu tematu pilnveidotu skolēnu vārdu krājumu, klausīšanās, runāšanas, lasīšanas un rakstīšanas prasmes. Diplomdarbā ir trīs nodaļas. Pirmajā sniegts vēsturiskais pārskats par latviešu valodas mācīšanu pēckara trimdā Rietumos un diasporā mūsdienās, otrā veltīta svešvalodu metodikas vēstures vispārīgam pārskatam, problēmjautājumiem un mūsdienu skatījumam. Trešajā raksturota gadījuma analīze kādā konkrētā diasporas nometnē Ziemeļīrijā, izstrādātais metodiskais materiāls un tā aprobācija. Pētījumā secināts, ka izvirzītais mērķis ir sasniegts – izstrādāto metodiskās sistēmas paraugu var veiksmīgi izmantot arī turpmākajā diasporas izglītības procesā, jo izmēģinājumdarbības laikā skolēnu vārdu krājums par konkrēto tematu kļuvis plašāks, kā arī uzlabojušās gramatikas prasmes. The aim of the bachelor's thesis Experience and Solutions in Latvian Language Acquisition in the Diaspora is to offer a differentiated teaching methodology for use in diaspora camps and to verify its effectiveness in practice by developing differentiated Latvian language learning materials for all proficiency levels. These materials are designed to enhance students' vocabulary, listening, speaking, reading, and writing skills on a specific topic. The thesis consists of three chapters. The first chapter provides a historical overview of Latvian language teaching in the post-war exile in the West and in the contemporary diaspora. The second chapter is devoted to a general review of the history of foreign language teaching methodology, key issues, and contemporary perspectives. The third chapter presents a case study conducted in a specific diaspora camp in Northern Ireland, describing the developed methodological materials and their approbation during the pedagogical trial. The study concludes that the set objective has been achieved—the developed methodological framework can be successfully applied in future diaspora education processes, as the pedagogical trial demonstrated an expansion of students’ vocabulary on the selected topic as well as improvement in their grammar skills.