Kārļa Skalbes personības un daiļrades vērtīborientējoša apguve 7. klasē
Автор
Igovena, Līga
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stikute, Elita
Дата
2025Metadata
Показать полную информациюАннотации
Diplomdarba ,,Kārļa Skalbes pasaku vērtīborientējoša apguve 7. klasē” mērķis ir izstrādāt teorētisko pamatu K. Skalbes pasakās atspoguļoto vērtību iepazīšanai un izpratnei literatūras mācību stundās 7. klasei. Pētījuma priekšmets ir K. Skalbes pasakās atklāto vērtību apguve literatūras stundās, bet problēma – kā veidot pamatskolēnu izpratni par K. Skalbes literārajās pasakās paustajām vērtībām. Pētījuma hipotēze: K. Skalbes pasakas piemērotas attiecīgā vecumposma spējām uztvert un saprast autora translētās vispārcilvēciskās vērtības, saskatīt un analizēt romantiska mākslas darba metaforās un simbolos iešifrētos skaistā un labā priekšstatus, apgūt un aizgūt tos, domājot un dzīvojot līdzi tēliem. Darba struktūru veido 4 nodaļas: 1.Vērtīborientētas pieejas raksturojums. 2.Ieskats Kārļa Skalbes personībā un daiļradē. 3.Skolotāja sagatavošanās darbam klasē. 4.K. Skalbes literāro pasaku apguvei veltīto stundu norise. Pielikumā pievienoti skolotājas izstrādātie mācību materiāli, skolēnu darbu paraugi. K. Skalbes pasaku vērtīborientējošā apguve sekmēs skolēnu personību pilnveidošanos, palīdzēs izprast autora daiļrades nozīmīgumu latviešu literatūrā. The aim of the diploma thesis “Value-Oriented Learning of Kārlis Skalbe's Fairy Tales in 7th Grade” is to develop a theoretical foundation for teaching and understanding the values reflected in K. Skalbe’s fairy tales during literature lessons in the 7th grade. The subject of the research is the acquisition of values conveyed in K. Skalbe’s fairy tales within the context of literature education, and the central research problem is how to foster primary school pupils’ understanding of the values expressed in K. Skalbe’s literary fairy tales. The research hypothesis states that K. Skalbe’s fairy tales are appropriate for the cognitive and emotional development of this age group, enabling pupils to perceive and understand the universal human values conveyed by the author. Furthermore, pupils are able to identify and analyse the concepts of beauty and goodness encoded in the metaphors and symbols of these romantic literary works, and to internalise these values through reflection and empathetic engagement with the characters. The thesis is structured into four chapters: 1.Characteristics of a value-based approach. 2.An insight into the personality and work of Kārlis Skalbe. 3.Teacher preparation for classroom instruction. 4.Development of lesson plans focused on the study of K. Skalbe’s literary fairy tales. The appendix includes teaching materials created by the teacher and examples of pupils' work. Value-oriented learning based on K. Skalbe’s fairy tales contributes to the personal development of pupils and enhances their understanding of the significance of the author’s works in Latvian literature.