Tekstpratības stratēģijas 4.klases skolēnu tekstpratības attīstīšanai matemātikā
Autor
Melngaile, Kristiāna Līga
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kumerdanka, Aira
Datum
2025Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Darba mērķis ir analizēt un apkopot zinātnisko un metodisko literatūru par tekstpratību un teksta pārveidošanas stratēģijām. Pētījumā tiek analizēts tekstpratības jēdziens, skolēnu kognitīvās spējas sākumskolas vecumā un apkopotas stratēģijas kā attīstīt skolēnu teksta izpratni matemātiskos teksta uzdevumos. Tiek apskatītas nepieciešamās prasmes, kas saistītas ar tekstpratību beidzot attiecīgo klašu posmu, kā arī jaunās mācību programmas saistība ar teksta analīzi. Pētījuma galvenie rezultāti ietver izpratni par jēdzienu, tekstpratība, nepieciešamajām prasmēm mācību saturā un tekstpratības prasmju uzlabošanos pielietojot stratēģijas tekstpratības attīstīšanai. Novērots, ka Latvijā tekstpratības līmenis pamatskolā ir zems, kas nozīmē, ka skolēniem ir grūtības tikt galā ar uzdevumiem matemātikā, jo skolēni nespēj izprast teksta saturu, ko apstiprina arī pētījuma sākotnējā diagnostika. Lai šo problēmu risinātu, ieteikts skolotājiem apzināti un mērķtiecīgi izmantot tekstpratības attīstīšanas stratēģijas gan matemātikas, gan citu mācību priekšmetu apguvē. The primary aim of this study is to analyze and synthesize the scientific and methodological literature concerning reading literacy and text‐transformation strategies. This study examines the construct of reading literacy, the cognitive capacities of primary‐school learners, and combines strategies for enhancing pupils’ comprehension of mathematical word problems. In doing so, it considers the requisite skills that students should have attained by the conclusion of each grade level, as well as the manner in which the newly implemented curriculum addresses text analysis. Key findings include: a refined conceptualization of reading literacy, identification of essential competences within the curricular content, and evidence that targeted application of specific strategies contributes to measurable improvements in students’ reading‐comprehension skills. Empirical data indicate that, in Latvian schools, reading‐literacy levels remain suboptimal, resulting in significant difficulties when pupils attempt to interpret and solve mathematical tasks. To alleviate this issue, it is recommended that educators deliberately and systematically integrate reading‐literacy development strategies across both mathematics and other subject areas.