Aspazijas simbolu drāmas “Sidraba šķidrauts” apguves iespējas 11. klasē
Автор
Rancāne, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stikute, Elita
Дата
2025Metadata
Показать полную информациюАннотации
Darba ,,Aspazijas simbolu drāmas ,,Sidraba šķidrauts” apguves iespējas 11. klasē” mērķis ir izveidot metodiskās sistēmas variantu par to, kā 11. klasē apgūt Aspazijas simbolu drāmu „Sidraba šķidrauts”, kas rosinātu skolēnu interesi par Aspazijas personību un daiļradi, veicinātu izpratni par lugu „Sidraba šķidrauts”, tajā esošo simboliku. Lai sasniegtu mērķi, tika veikta zinātniskās, pedagoģiskās un metodiskās literatūras analīze, pedagoģiskais novērojums, pedagoģiskā izmēģinājumdarbība un skolotāja un skolēnu sadarbības analīze. Bakalaura darbs sastāv no ievada, trim nodaļām ar apakšnodaļām, secinājumiem un pielikumiem. Darba pirmajā nodaļā ir apzināti teorētiskie avoti par literatūru kā mācību priekšmetu un tā specifiku. Otrajā nodaļā tiek sniegts ieskats Aspazijas daiļradē, personībā un simbolu drāmā ,,Sidraba šķidrauts”. Trešajā nodaļā ir aprakstīta skolotāja sagatavošanās Darbam klasē, iekļaujot skolēnu vecumposma īpatnību raksturojumu, pētījumā iesaistīto skolēnu raksturojumu un izstrādāto metodiskās sistēmas variantu literatūras stundām par Aspazijas simbolu drāmu ,,Sidraba šķidrauts”, tajā arī aprakstīta un analizēta mācību stundu norise. Pielikumos pievienoti izstrādātie mācību materiāli, vērtēšanas kritēriji un skolēnu darbu paraugi. Pētījuma gaitā tika izstrādāts metodiskās sistēmas varianta plānojums 11 mācību stundām ar mācību materiāliem Aspazijas simbolu drāmas ,,Sidraba šķidrauts” apguvei 11. klasē, tas tika aprobēts pedagoģiskās izmēģinājumdarbības laikā, lai pārbaudītu tā efektivitāti. Pēc izmēģinājumdarbības secināts, ka pētījuma mērķis tika sasniegts, jo izstrādātās mācību stundas un materiāli rosināja skolēnu vēlmi iepazīt Aspazijas personību un daiļradi, veicināja izpratni par lugu ,,Sidraba šķidrauts” un tajā esošo simboliku, par ko liecināja skolēnu iesniegtie darbi. Atslēgas vārdi – Aspazijas personība un daiļrade, Aspazijas simbolu drāma ,,Sidraba šķidrauts”, literatūra, 11. klase. The aim of diploma work ,,Learning Possibilities of Aspazia's Symbolic Drama ,,Sidraba šķidrauts” in the 11th Grade” is to create a variant of the methodological system on how to learn Aspazia's symbolic drama ,,Sidraba šķidrauts” in the 11th grade, which would stimulate students' interest in Aspazia's personality and work, promote understanding the play ,,Sidraba šķidrauts”, the symbolism in it. In order to achieve the aim, scientific, pedagogical and methodological literature analysis, pedagogical observation, pedagogical trial activity and teacher-pupil co-operation analysis were performed. The bachelor work consists of an introduction, three chapters with subsections, conclusions and attachments. The first chapter of the work contains theoretical literature on literature as a subject and its specifics. In the second chapter contains an insight into Aspazia's creative work, personality and the drama of symbols ,,Sidraba šķidrauts”. The third chapter describes the teacher's preparation for work in the classroom, including the characteristics of the age of the students, the characteristics of the students involved in the study, and the developed variant of the methodological system for the literature lessons on the drama of Aspazia's symbols, ,,Sidraba šķidrauts”, it also describes and analyses the course of the lessons. The developed teaching materials, assessment criteria and samples of students' work are attached in the attachments. During the course of the research, a methodological system plan was developed for 11 lessons with accompanying teaching materials for studying Aspazia’s symbolic drama ,,Sidraba šķidrauts” in the 11th grade. This plan was tested during a pedagogical trial to evaluate its effectiveness. Following the trial, it was concluded that the research aim had been achieved, as the developed lessons and materials stimulated students’ interest in learning about Aspazia’s personality and creative work, enhanced their understanding of the play ,,Sidraba šķidrauts” and its symbolism, as evidenced by the students’ submitted assignments. Key words – Aspazia's personality and work, Aspazia's symbolic drama ,,Sidraba šķidrauts”, literature, 11th grade.