Redzes uztveres prasmju novērtējums ar TVPS-4 bērniem ar lasīšanas grūtībām
Autor
Ramane, Alise
Co-author
Latvijas Universitāte. Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte
Advisor
Šerpa, Evita
Datum
2025Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darbs uzrakstīts latviešu valodā uz 38 lappusēm. Tas satur 20 attēlus, 1 tabulu un 35 atsauces. Pētījuma mērķis bija salīdzināt redzes uztveres prasmes bērniem ar dažādu lasīšanas līmeni. Pētījumā piedalījās 97 Latvijas skolu skolēni, kuri tika sadalīti trīs grupās – bērni ar labām, vidējām un sliktām lasītprasmēm. Tika veikta redzes uztveres novērtēšana ar TVPS-4 testu (Test of Visual Perceptual Skills, Fourth Edition), kas ietver septiņus apakštestus. Rezultāti liecina, ka pastāv statistiski nozīmīgas atšķirības redzes uztveres jomās starp bērniem ar vāju un augstāku lasītprasmi tikai vienā TVPS-4 apakštestā - secības atmiņā. Lai gan statistiski nozīmības atšķirības pārējos apakštestos netika konstatētas, ir vērojamas atšķirības starp lasītāju līmeņu grupām. Pētījums apliecina redzes uztveres nozīmīgumu lasītprasmes attīstībā un nepieciešamību savlaicīgi identificēt un atbalstīt bērnus ar grūtībām šajās prasmēs. The bachelor's thesis is written in Latvian and consists of 38 pages. It includes 20 figures, 1 table, and 35 references. The aim of the study was to compare visual perceptual skills in children with different reading levels. The study involved 97 schoolchildren from Latvian schools, who were divided into three groups: children with good, average, and poor reading skills. Visual perception was assessed using the TVPS-4 (Test of Visual Perceptual Skills, Fourth Edition), which consists of seven subtests. The results indicate that there are statistically significant differences in the area of visual perception between children with poor and higher reading skills in only one TVPS-4 subtest – sequential memory. Although statistically significant differences were not found in the other subtests, differences between the reading level groups are still observable. The study confirms the importance of visual perception in the development of reading skills and the need to timely identify and support children with difficulties in these skills.