• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dažādu spēlētāju spēļu sadales algoritmu testēšana un analīze

Thumbnail
View/Open
302-109105-Kaminskis_Einars_ek21136.pdf (7.436Mb)
Author
Kaminskis, Einārs
Co-author
Latvijas Universitāte. Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte
Advisor
Arnicāns, Guntis
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Tiešsaistes spēļu popularitāte rada nepieciešamību izstrādāt godīgus un efektīvus spēlētāju sadales algoritmus, lai uzturētu spēlētājus ieinteresētus spēlēt. Šajā bakalaura darbā tiek veikta trīs populāru spēlētāju sadales algoritmu - Elo, Glicko un TrueSkill - analīze, izmantojot pašizstrādātu simulācijas programmu. Darba ietvaros izstrādāta simulācija dažādiem spēļu tipiem un scenārijiem, lai novērtētu algoritmu precizitāti, stabilitāti un pielāgošanās spējas mainīgiem spēlētāju prasmju līmeņiem un spēles aktivitātei. Rezultāti liecina par būtiskām algoritmu atšķirībām gan precizitātes ziņā, gan reakcijā uz spēlētāju prasmju izmaiņām. Šis darbs sniedz noderīgas atziņas spēļu izstrādātājiem piemērotu algoritmu izvēlei priekš konkrētiem spēļu tipiem.
 
Online game popularity has created a necessity to develop fair and effective matchmaking algorithms to keep players engaged. This Bachelor's thesis performs a three most popular matchmaking algorithm - Elo, Glicko and TrueSkill - analysis employing a custom-developed simulation program. In this thesis a simulation is developed for different game types and scenarios to assess algorithm precision, stability and adaptability to changing player skill levels and game activity. The results highlight significant differences both in precision and reaction to changes in player skill. This thesis provides valuable insight for game developers in selecting suitable algorithms based on specific game types.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/71136
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses [5901]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV