• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Soņas Marmeladovas tēls mūsdienu iestudējumos.

Thumbnail
View/Open
306-108529-Petkevica_Arina_ap22119.pdf (840.5Kb)
Author
Petkeviča, Arina
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Šroma, Nataļja
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Darbā aplūkots F.M. Dostojevska romāna varones skatuves tēls Konstantīna Bogomolova iestudējumā «Noziegums un sods» un Jurija Jeremina izrādē «R.R.R.». Soņas Marmeladovas skatuves tēlu salīdzinājums ar romāna tēlu konsekventi tiek veikts četros aspektos: varones izskats, kas tostarp izpaužas viņas tērpā; viņas uzvedība un runa, kā arī dekorācijās, kas izpaužas interjerā. Uz šī pētījuma pamata, autore secina, ka galvenās atšķirības varones tēla interpretācijā ir saistītas ar romāna skatuves versiju žanrisko raksturu un režisoru konceptuālajām pozīcijām. Pētījums var būt noderīgs filologiem, teātra zinātniekiem un visiem lasītājiem, kurus interesē šī tēma.
 
The BA paper examines the stage image of a female character from Fyodor Dostoevsky’s novel "Crime and Punishment" as presented in the productions of Konstantin Bogomolov (Crime and Punishment) and Yuri Eremin (R.R.R.). The comparative analysis of the stage portrayals of Sonya Marmeladova and her literary prototype is carried out across four dimensions: the character’s appearance (including costume), her behavior and speech, and the interior as reflected in the stage design. The analysis makes it possible for the author to conclude that the key differences in the interpretation of Sonya’s character are rooted in the genre-specific nature of the theatrical adaptations and the conceptual approaches taken by the directors. The research may be of interest to philologists, theatre scholars, and all readers engaged with the topic.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/71344
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV