• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Talsu pašvaldības darbība 1919. gada beigās – 1934. gada maijā: izglītības nozare

Thumbnail
View/Open
306-109298-Krovalka_Annija_ak22207.pdf (882.4Kb)
Author
Krovalka, Annija
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Jēkabsons, Ēriks
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba mērķis ir konstatēt Talsu pilsētas pašvaldības iesaisti un nozīmi pilsētas izglītības nozares attīstīšanā parlamentārās demokrātijas periodā, izmantojot pašvaldības izglītības darbības virzienu un uzturēto izglītības iestāžu analīzi. Pēc Latvijas Republikas proklamēšanas izveidota vienota izglītības sistēma, kurā pašvaldībām bija centrāla loma. Talsu pilsētas pašvaldība bija atbildīga par pamatizglītības ieviešanu un tās pieejamības nodrošināšanu, ko noteica pašvaldības iesaiste skolu uzturēšanā, pedagogu atalgošanā, skolēnu finansiālajā atbalstā, kā arī vispārējā administratīvā pārraudzībā. Talsu piemēra īpatnība ir mazākumtautību skolu klātbūtne, kuru gadījumā pašvaldība nebija galvenā skolu uzturētāja, bet sniedza atbalstu sadarbībā ar attiecīgajām sabiedriskajām vai konfesionālajām organizācijām.
 
The aim of the thesis is to determine the involvement and significance of the Talsi municipality in the development of the towns education sector during the period of parliamentary democracy, through an analysis of the municipality’s educational policy directions and the condition of the educational institutions it maintained. Following the proclamation of the Republic of Latvia, a unified education system was established in which municipalities played a central role. The Talsi municipality was responsible for the implementation and accessibility of basic education, which was ensured through its involvement in the maintenance of schools, remuneration of teachers, financial support for pupils, as well as overall administrative supervision. A distinctive feature of the Talsi case was the presence of minority schools, where the municipality was not the primary maintainer, but instead provided support in cooperation with relevant public or religious organizations.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/71374
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV