Publiskais iepirkums un līgumu brīvība
Autor
Letiņš, Ģirts
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Bērziņš, Gaidis
Datum
2010Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Šis darbs ir veltīts tāda tiesību institūta, kā publiskais iepirkums, analīzei, vienlīdzības, diskriminācijas aizlieguma un samērīguma principu apskatam, kā arī problēmām, kas saistītas ar šo principu ievērošanu, realizējot publisko iepirkumu Latvijā.
Uz šodienu ir aktuālas būtiskas izmaiņas Publisko iepirkumu likumā. Saeima ir izstrādājusi grozījumus, kas paredz izmaiņas gan iepirkumu procedūrā, gan arī tiek ieviests pilnīgi jauns un līdz šim neizmantots tiesību institūts – iesniegumu nodrošinājums, kas paredz, ka par sūdzības iesniegšanu iesnieguma iesniedzējs maksā Iepirkumu uzraudzības birojam iesnieguma nodrošinājumu. Visasākās diskusijas sabiedrībā ir izraisījusi jaunā lēmumu pārsūdzēšanas kārtība. Šā gada 13. augustā ir stājušies spēkā Saeimas pieņemti grozījumi Publisko iepirkumu likumā, kas papildināts ar 83.2 pantu. Minētā norma paredz, ka pretendentam vai kandidātam, iesniedzot sūdzību par iepirkuma rezultātiem, ir jāmaksā nodrošinājums, kurš tiek atmaksāts, ja sūdzība ir bijusi pamatota.
Pētījuma mērķis ir noskaidrot, vai, palielinot vienas līgumslēdzēj puses brīvību, netiek aizskartas citu pušu tiesības, analizēt un izpētīt atsevišķus publiskā iepirkuma instrumentus. Kā galvenie problemātiskie jautājumi, kas tiks apskatīti šajā darbā ir atsevišķu diskriminējošo faktoru un jaunā institūta – iesniegumu izskatīšanas nodrošinājuma, atbilstība likumiem, to lietderība, kā arī atbilstība Eiropas Kopienas dibināšanas līgumā uzskaitītajiem principiem.
Darba gaitā autors ir noskaidrojis, ka publiskais iepirkums pieder gan privātajām, gan arī publiskajām tiesībām.
Ņemot vērā apstākli, ka publiskais iepirkums sniedz nozīmīgu pienesumu valsts kopējā iekšzemes kopproduktā, valstij ir īpaši svarīgi šo jomu sakārtot tā, lai iepirkumu procedūras notiktu ātri, netiktu nepamatoti novilcinātas dēļ pieļautajiem pārkāpumiem un būtu ar maksimālu izdevīgumu pasūtītājam, kurš rīkojas ar valsts finanšu līdzekļiem.
Autors darba izstrādes gaitā ir nonācis pie secinājuma, ka normatīvais regulējums publisko iepirkumu jomā ir būtiski jāuzlabo, lai nodrošinātu pretendentu brīvu konkurenci un iepirkumu procedūras maksimālu caurspīdīgumu. This paper analyzes legal aspects of public procurement; it also discusses principle of equality, proportionality and ban on discrimination as well as issues related to respect for these principles when carrying out public procurement in Latvia.
Significant amendments to the law on public procurement have been made. Parliament has drawn up amendments introducing changes in procurement procedure and a completely new and previously unused legal notion – application security payment - complainant pays application security for filing a complaint to the Procurement Monitoring Bureau. The most vigorous public debate was stirred over the new procedure for appealing decisions. Amendments to the law on public procurement which has been supplemented with Article 83.2 passed by the parliament became effective on August 13. According to the set rule upon filing a complaint over the results of the procurement the applicant or candidate shall pay security that shall be refunded in the event justified complaint.
Aim of the research is to find out whether an increase in the liberty of one party shall not violate rights of other parties, to analyze and study particular tools of public procurement. Major issues discussed in the paper is the compliance of particular discriminating factors and the new notion – application revision security - with legislation, their effectiveness and correspondence to the principles listed in the Treaty establishing European Community.
In the course of the paper the author established that public procurement applies to both private and public law.
Considering the fact that public procurement significantly contributes to GDP it is particularly important for the state to ensure that procurement procedure would take little time, would not be unreasonably delayed due to violations and would be as beneficial as possible to customer handling public financial means.
In the course of the paper the author came to the conclusion that regulations in the field of public procurement must be improved considerably in order to ensure free competition between rivals and maximum transparency of the procurement procedure.