Show simple item record

dc.contributor.advisorGalanders, Oskarsen_US
dc.contributor.authorZahareviča, Ilonaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Juridiskā fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T10:45:25Z
dc.date.available2015-03-23T10:45:25Z
dc.date.issued2007en_US
dc.identifier.other30938en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/7549
dc.description.abstractValsts gaisa telpa ir slēgtas debesis, kas tiek atvērtas citu valstu gaisa kuģiem ar noteikta veida līgumiem civilajā un militārajā jomā, tāpēc atvērto debesu līgumi ir attiecināmi gan uz komerciālo lidojumu līgumiem, gan uz Atvērto debesu līgumu, kas regulē pārlidojuma un datu ierakstīšanas tiesības līguma dalībvalstīm. Tā kā valsts vara izplatās teritorijā, kur darbojas tās regulējums, tiks pievērsta uzmanība gaisa telpas robežām. Problēmas rada gaisa telpas sānu robežas noteikšana, ja izveidojusies paražu tiesību norma gaisa tiesībās nonāk pretrunā ar faktiski nodibināto robežu jūras tiesībās, kā tas ir ilgstošā Egejas jūras konflikta gadījumā. Visvairāk neskaidrību ir gaisa telpas augšējās robežas noteikšana un tās nošķiršana no kosmosa telpas. Darbā tiks skatītas un analizētas zinātnieku piedāvātas delimitācijas teorijas, kā arī kopējā nepieciešamība risināt radušos jautājumu. Čikāgas konvencijas 1. pants, nosakot pilnīgo un ekskluzīvo suverenitāti gaisa telpā, rada daudz problēmu aviācijas jomā jautājumā par gaisa telpas aizsardzības nepieciešamību un metodēm, ar kurām tiek risināta šī situācija. Suverēnās gaisa telpas pārkapējlidmašīnu notriekšanas gadījumi ir pietiekami izplatīti, lai norādītu uz līdz galam nenoregulēto jautājumu. Savukārt, drošības jautājumu militārajā jomā mēģina regulēt Atvērto debesu līgums, kas nosaka pārlidojuma un ierakstīšanas tiesības, kā arī iegūto datu sadali starp dalībvalstīm. Tiks analizēta līguma ietekme uz valsts suverēno rīcību starptautiskās drošības problēmu novēršanā.en_US
dc.description.abstractAir space is closed space and it might be opened by special open skies treaties in civil aviation and military fields between two or more states. This work analyses both commercial aviation and military open skies treaties. Defense of air space is actual question as there are lots of unauthorized flights done every certain time. In this work historical background of this question is analysed, as well as present time regulation and characteristics of air boundary violation sequences presented. Problematic question is air space and outer space delimitation, in this work main delimitation theories are presented and analysed, stating that while common theoretical lines are not presented, common delimitation theory will not be worked out. This weak point could be used by states, making and signing multilateral treaties, claiming sovereignty to geostationary orbit, as it was done by Bogotá convention. Open Skies treaty in military field is the way of friendly relation establishment and military capability transparency between treaty states; nonetheless, it also has some weak points in sense of transit flight regulation, not forcing to control back-home flight and possibility of transit country’s situation illegal recording.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectJuridiskā zinātneen_US
dc.titleSuverenitāte gaisa telpā un atvērto debesu līgumien_US
dc.title.alternativeAir sovereignty and open skies treatiesen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record