Daoisma simbolika ķīniešu ainavu glezniecībā Sun dinastijas laikā
Autor
Šandibina, Jana
Co-author
Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāte
Advisor
Taivāne, Elizabete
Datum
2011Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Šajā darbā izklāstīju un noskaidroju, kādā veidā ķīniešu ainavu glezniecībā Sun (960–1279) dinastijas laikā tika izteikti daoisma Visuma kosmoloģijas un kosmogonijas pamatelementi. Mana darba mērķis bija secīgi izklāstīt, kā un ar kādiem simboliem ainavu glezniecībā tika atklātas kosmoloģiskas idejas daoisma ietvaros. Tika veikts ieskats daoisma kosmoloģiskajos un kosmogonijas priekšstatos, izpētīta ainavu glezniecības tradīcija, akcentējot Sun dinastijas laiku, kā arī veikta simboliskās sistēmas analīze.
Šī darba tēze: Ainavu glezniecībā tika attēloti daoisma kosmoloģijas un kosmogonijas pamatelementi.
Darbs sadalīts 11 nodaļās: Ekskurss Visuma kosmoloģijā un kosmogonijā daoisma ietvaros; Ainavu glezniecības tradīcija; Vēsturiskais ieskats glezniecības tradīcijas attīstībā; Vēsturiskais ieskats Sun dinastijas attīstībā; Izmaiņas mākslas kanonā Sun dinastijas laikā; Simbolisms ainavu glezniecībā; Ci kā Dao klātbūtne gleznā; Iņ un Jan; Mākoņi, migla, dūmaka; Kalni – ūdens; Tukšā vieta gleznā. Atslēgvārdi : Dao, ainavu glezniecība, mijiedarbība, metamorfoze, simbolisms, tukšums. In this work I have ascertained and laid out how in the Chinese landscape painting of Song (960 – 1279) dynasty Taoist ideas of Universe's cosmology and cosmogony were expressed. The objective of this work was to explain how and under what kind of symbols landscape painting was set out in the borders of the Taoist cosmology components. Insight in Taoist cosmology and cosmogony notion was achieved and landscape painting tradition researched, accentuating Song's dynasty time and the symbolic system analysis.
My thesis is: In the landscape painting Taoist ideas of Universe's cosmology and cosmogony were displayed.
This work is divided into 11 chapters: Excursus in the Taoist ideas of Universe's cosmology and cosmogony; Tradition of the landscape painting: Historical insight for painting tradition; Historical insight for Song dynasty; Changes in art's canon of Song dynasty; Symbolisms of landscape painting; Chi as a presence of Tao in the painting; Yin and Yang; Clouds, mist, haze; Mountains – waters; Empty space in painting. Keywords: Tao, landscape painting, interaction, metamorphoses, symbolism, emptiness