Audzinoša rakstura piespiedu līdzekļi un to piemērošana
Author
Aleksejeva, Līva
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Reigase, Agra
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Audzinoša rakstura piespiedu līdzekļi kā alternatīva kriminālsodam tiek piemēroti nelielā skaitā gadījumu, lai gan nepilngadīgo noziedzības līmenis ir augsts. Autore apraksta audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu teorētiskos aspektus, pēta tiesu praksi, kā arī veic anketēšanu, lai noteiktu, kā teorija tiek pielietota praksē un, kādas ir sabiedrības zināšanas par šiem līdzekļiem. Tiek noskaidrots, ka likumdevēja piedāvātais audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu klāsts netiek pilnvērtīgi izmantots, atsevišķu līdzekļu jēdziens un būtība nav pietiekoši skaidri noteikta, nav saprotams, pēc kādiem principiem konkrētā gadījumā tiek piemērots viens vai otrs audzinoša rakstura piespiedu līdzeklis, tādēļ nepieciešams pilnveidot likumā dotos formulējumus, kā arī attīstīt kritērijus, pēc kuriem vadoties noteikt, kurš no līdzekļiem ir jāpiemēro, kā arī nepieciešams īstenot pasākumus sabiedrības informēšanai par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļiem. Compulsory measures of a correctional nature as an alternative for punishment in criminal law are being used in a rather small amount of cases, although the level of juvenile criminality is high. The author describes theoretical aspects of compulsory measures of correctional nature, researches case law, as well as, prepares survey questionnaire in order to determine, how theory is being used in practice and how informed the society is about the compulsory measures of correctional nature. It is established that the range of the compulsory measures of a correctional nature offered by the legislator is not being used optimally, the definition and essence of some of the measures is not clear enough and it is not understandable, how it is determined, which of the measures to use in the particular case, that is way it is necessary to improve the definitions given by the legislator, as well as, to develop the criteria for choosing between the compulsory measures of a correctional nature. It is also necessary to enact activities in order to inform the society about the compulsory measures of a correctional nature.