Tiesības uz taisnīgu vērtējumu studiju procesā
Loading...
Date
Authors
Advisor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Latvijas Universitāte
Language
N/A
Abstract
Maģistra darbs ir veltīts studenta tiesībām uz taisnīgu vērtējumu. Pētījums ir mēģinājums juridiski analizēt ar izglītības procesu saistītus tiesību avotus, kā rezultātā pievēršot uzmanību izglītības jomas tiesiskajam regulējumam. Maģistra darbs kļūst par atskaites punktu turpmākai zinātniskai darbībai.
Pētījuma rezultātā autore secina, ka studējošo tiesības uz taisnīgu vērtējumu kopumā tiek nodrošinātas, tomēr tiesiskā regulējumā pastāv dažas nepilnības.
Tāpēc maģistra darbā tiek izvirzītās tādas tēzes aizstāvēšanai kā:
•Vērtēšanai jāsekmē studenta attīstība. To var panākt ar vērtēšanas kritēriju, vērtējuma un pieļautu kļūdu izskaidrošanu, jo tas sekmē uzticību par saņemtas atzīmes (vērtējuma) taisnīgumu.
•Izglītības tiesību nostiprināšana sekmētu izglītības jomas tiesiskā regulējuma sistematizēšanu, izglītības kvalitātes paaugstināšanu un tiesību doktrīnas attīstību.
Master’s thesis is devoted about student rights on fair assessment (evaluation). Research is an attempt to analyze the sources of law that are connected with education process, as a result focusing attention on education legislation. Master's thesis becomes the starting point for further scientific activity. Result of the research author concludes that students rights to a fair assessment is being secured, however, in the legal framework, there are some weaknesses. Therefore, author puts forward for defense such thesis as: •Assessment should encourage students development. This can be achieved with explanation of evaluation criterias, assessment and admitted mistakes, because it encourages the confidence, that received assessment is fair. •Strengthening of educational law promote the education legislation systematization, education quality raising and development of legal doctrine.
Master’s thesis is devoted about student rights on fair assessment (evaluation). Research is an attempt to analyze the sources of law that are connected with education process, as a result focusing attention on education legislation. Master's thesis becomes the starting point for further scientific activity. Result of the research author concludes that students rights to a fair assessment is being secured, however, in the legal framework, there are some weaknesses. Therefore, author puts forward for defense such thesis as: •Assessment should encourage students development. This can be achieved with explanation of evaluation criterias, assessment and admitted mistakes, because it encourages the confidence, that received assessment is fair. •Strengthening of educational law promote the education legislation systematization, education quality raising and development of legal doctrine.