Nāves tēma Sigita Paruļska dramaturģijā
Autor
Nikolaisone, Lāsma
Co-author
Latvijas Universitāte. Filoloģijas un mākslas zinātņu fakultāte
Advisor
Ulberte, Līga
Datum
2009Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Maģistra darbs „Nāves tēma Sigita Paruļska dramaturģijā” ietver S. Paruļska lugu „Iš gyvenimo vėliŽ”, „P.S. Byla O.K.”, „Nesibaigianti vienatvė dviese”, „Selenos skylė”, „Termenvox” un „Keltininkas” analīzi nāves tēmas aspektā modernisma un postmodernisma nāves un pasaules izpratnes kontekstā.
Nāves kā fiziskas bojāejas apzināšanās S. Paruļska lugās tiek realizēta trijos aspektos:
1. eksistenciālas nolemtības apzināšanās kļūst par atskaites punktu dzīvei, nosakot darbības personu dzīves un pasaules izpratni; 2. lugu sižetu kulminācija tiek realizēta nāves notikuma pieredzē, akcentējot tā tuvuma un nenovēršamības apziņu; 3. rada ieinteresētību metafiziskajā realitātē.
S. Paruļska lugās nāve tiek īstenota arī kā pilnvērtīgas savstarpējas izpratnes neiespējamība vīrieša un sievietes attiecībās. Savukārt reliģisko un nacionālo vērtību nāve un atdzimšanas nepieciešamība Lietuvas pēcatmodas realitātē koncentrēti tiek realizēta paaudžu konflikta metaforā lugā „P.S. Lieta O.K.”, taču tā ir būtiska arī pārējās lugās. The Master Paper “The Death Theme in Sigitas Parulskis’ Drama” includes an analysis of the aspect of the death topic within the context of the death and world perception of the modernism and post-modernism period present in S. Parulskis plays “From the Life of Ghosts” (“Iš gyvenimo vėliŽ“), “P.S. File O.K.” (“P.S. Byla O.K.”), “Neverending loneliness two together” (“Nesibaigianti vienatvė dviese”), “Selen’s hole” (“Selenos skylė”), “Termenvox”, and “Ferryman” (“Keltininkas”).
Recognition of death as the physical destruction in the plays of S. Parulskis is achieved in three aspects: 1. recognition of existential pre-destination becomes the reference point in life, thus establishing the perception of lives and the surrounding world of the characters of the play; 2. the climax of the plots is achieved through experiencing the deathly event, accentuating the cognition of its proximity and inevitability; 3. creates interest in the metaphysical reality.
Death in the plays of S. Parulskis is realized as the impossibility of wholesome mutual understanding in the relations of a man and a woman. However, the necessity for death and resurrection of the religious and national values in the Lithuanian post-revival reality is offered in the metaphorical play set around the generation conflict “P.S. File O.K.”, however it is notable also throughout the rest of his plays.