Mūzika Knuta Skujenieka dzejā un dzejnieka teksti mūzikā
Author
Strode, Arita
Co-author
Latvijas Universitāte. Filoloģijas un mākslas zinātņu fakultāte
Advisor
Vecgrāvis, Viesturs
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbā apskatīta Knuta Skujenieka – viena no visnozīmīgākajiem 20. gs. otrās puses dzejniekiem – dzejas muzikalitāte. Interdisciplināras studijas par dzejas un mūzikas attiecībām vēl joprojām latviešu literatūrzinātnē ir maz pētīta tēma. Bakalaura darbā mūzika K. Skujenieka dzejā aplūkota, aptverot 3 perspektīvas, kādās par to būtu iespējams runāt: pirmkārt, apskatot mūzikas un ar to saistīto poētisko tēlu sistēmu dzejnieka daiļradē; otrkārt, dzejas muzikalitāti; treškārt, komponēto K. Skujenieka dzeju. Nozīmīga vieta pētījumā ierādīta arī biogrāfiskajam kontekstam, K. Skujenieka paustajiem uzskatiem intervijā, kas tapusi dzejnieka mājās Salaspilī.
Bakalaura darbā izmantotas dažādas metodes: biogrāfiskā, salīdzinoši vēsturiskā, sistēmiskās analīzes. Izpētot K. Skujenieka dzejas muzikālo ekspresiju, nonākts pie galvenajām atziņām, t. i., atklāta formas jēdzieniskā slodze K. Skujenieka dzejā. Tieši muzikālās ekspresijas aspektā mēģināts interpretēt arī K. Skujenieka dzejā ļoti būtisko folkloras stilizācijas līmeni.
Atslēgas vārdi: Knuts Skujenieks, lirika, mūzika, mākslinieciskās izteiksmes līdzekļi, korelācija The bachelor thesis presents a research done on the musicality in the poetry of Knuts Skujenieks, one of the most significant Latvian poets in the second half of the 20th century. The interdisciplinary study of the relationship between poetry and music is still an aspect rarely touched upon by Latvian literary scholars. In this paper, the music in Knuts Skujeniek’s poetry is analysed according to three perspectives: by examining, first, the connection between the music and the system of the related poetic characters, second, the musicality of the poetry, and, third, Knuts Skujeniek’s poems set to music. An essential part of the research is devoted to the discussion of the biographical context including Knuts Skujeniek’s expressed opinions in his interview given at his home in Salaspils.
In the bachelor thesis there are various methods applied: e.g., biographical, comparatively historical, and systematically analytical. As the result of the research, it is discovered that the form in Knuts Skujeniek’s poetry carries a huge load of conceptual meanings. Moreover, the thesis, in the terms of musical expression, is an attempt to interpret the pastiche of folklore that has a significant role of Knuts Skujeniek’s poems.
Key words: Knuts Skujenieks, poetry, music, stylistic devices, correlation.